Restauratieverslag BX310A

 

Deel 1

Vandaag heb ik mij letterlijk en figuurlijk weer eens kwaad gemaakt op de vervanging van een varco-koord en schaalsnaar. Door mij niet bepaald de meest gewaardeerde klus bij een restauratie te noemen.

 

De vorige eigenaar had kennelijk zijn best gedaan om een toestel dat op een BX310A leek in min of meer werkende staat 'aan de man' te brengen en in een BX310A-kast een BX320A-chassis gezet. De zendersnaar was nogal klungelig aangebracht en het varco-koord was veel te lang en verkeerd om over de as gelegd, waardoor de wijzer zich in tegengestelde richting van de knop bewoog.

 

Het laat zich al raden..... één van de 2 snaren brak al voor ik met het omleggen van het koord was begonnen. Het koord was zoals gezegd veel te lang en vermoedelijk uit een ander toestel afkomstig. Dus eerst dat koord maar op lengte gemaakt en opnieuw over de assen en trommels gelegd. Toen dat eenmaal werkte een nieuwe schaalsnaar gemaakt en over de trommel en geleidewielen gelegd. Toen die snaar eenmaal zat, bleek het varco-koord op de knop-as te slippen en kon het hele feest opnieuw beginnen.

 

Alles weer losgehaald en een nieuw koord gemaakt en om de as en trommels gelegd. Toen dat eindelijk zat, kon de schaalsnaar (of beter snaren) weer over de trommel en geleidewielen gelegd worden.

 

Eindelijk ging dat nu een stuk beter, zij het dat het geheel halverwege nog wel eens wilde haperen. Derhalve toen de Philite trommel en geleidewielen maar eens gesmeerd. En warempel, het loopt nu als gesmeerd.

 

Het heeft echter wel 4 uur van vloeken en foeteren gekost. Zie onderstaande foto voor het resultaat:

 

 

Toen was de potmeter (volume) een de beurt. Die kraakte dat het een lieve lust was. Aangezien het netsnoer al eens vervangen was en met een kroonsteentje verbonden was, kon nu dit snoer gelijk mee vervangen worden.

 

Ook waren er op de UGT een paar draadjes voor de luidspreker gesoldeerd die d.m.v. een kroonsteentje met 2 draadeindjes van de werden verbonden. Ook die troep is verwijderd en van fatsoenlijke draden voorzien. Zie onderstaande foto voor de onderzijde van het chassis:

 

 

Kortom, het chassis is nu helemaal klaar. De afregeling (MF) was in een eerder stadium al gecontroleerd en de HF kringen zijn ruwweg opnieuw afgeregeld. Dit laatste bleek geen overbodige luxe.

 

De komende week ga ik mij me op die kast maar eens kwaad maken (zie onderstaande foto's van deze kast), zodat de boel komend weekend weer in elkaar kan.

 

 

 

Het afstellen van de zendernaald zal ter zijner tijd ook wel weer een penitentie worden.....

 

 

Deel 2

Nadat de kast vandaag was schoongemaakt kon de poging tot herstel van de diepe groef in de linkerzijde van de kast beginnen. Allereerst maar eens voldoende bakelietpoeder van een kapot bakelieten knopje afgevijld en dit poeder met 2-componentenlijm vermengd. Vervolgens heb ik dit mengsel in de groef gesmeerd en rustig uit laten harden. Hierna kon het geheel in fases weer glad geschuurd worden, door steeds fijner schuurpapier en tot slot auto-cleaner en Brasso te gebruiken. Ondanks meerdere pogingen bleef de groef zichtbaar en heb ik uiteindelijk besloten het zo te laten. Een en ander heeft ook te maken met het feit dat het hier om een BX310A-kast gaat met een BX320A-chassis erin.

 

Van de "handige handelaar", ene Remko T uit Doetinchem (Ge), heb ik op mijn vraag om tekst en uitleg taal noch teken gehad. (zwarte lijst!)

 

Na de inbouw van het chassis bleek zoals verwacht het afstellen van de zendernaald minder makkelijk als je zou denken. Na enig gefriemel stond deze wijzer eindelijk op het uiterst linker trimpunt op de zenderschaal met de varco op minimum capaciteit. Nu kon ook het definitief afregelen van de HF-kringen plaatsvinden, zoals dit in de servicedoc. staat beschreven. Het toestel speelt nu verrassend goed op alle drie de banden.

 

En tot slot de radio helemaal klaar.

 

 

 

 

Terug