Informatie over Philips demokoffer opleidings-radio (Gezocht)

door pe0ssb, 05-01-2014, 12:47 (3768 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo iedereen,
Bedankt voor de reakties.
De info op de andere websites waren nuttig.
Ik ga er vanuit dat er 3 x de AF116 in moet.

Op de rand van de schaal staat geen codenummer dus daar komen we niet verder mee om te zien in welke tijdgeest deze demokoffer gemaakt is.

Intussen 2 x AF116 en 1 x AF117 erin gezet en nu is de middenfrequent beter af te regelen.
De ferroceptor lijkt op de middengolf versie, de oscillator stemde echter af tussen 2 en 2,5 MHz. Dit moet ongeveer tussen 1 en 2 MHz zijn. Door het kortsluiten van de seriecondensator C6 met de afstemcondensator lijkt het allemaal weer een beetje te kloppen en komen de gewone middengolf AM zenders weer door i.p.v. Radio Romania.
C6 blijkt 50 pF te zijn en moet 470 pF zijn, vervangen lost ook dit probleem definitief op en de radio speelt nu super en is perfect af te regelen.

In de middelste middenfrequent is nu een AF117 geplaatst omdat de laatste AF116 die ik nog op voorraad had defect blijkt te zijn. Ik had het al eerder meegemaakt dat die transistoren spontaan defect gaan. Er blijken tin-haren in te groeien die sluiting veroorzaken, ik heb dit al bij verschillende OC170 en AF116 transistoren meegemaakt. Google anders maar eens op "tin whiskers" en huiver hoe de natuur onze oude radio's van binnenuit sloopt!
[image]

73
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum