Radio 5 klinkt schor (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 07-08-2014, 09:16 (3543 dagen geleden) @ Marotick

Ik restaureer transistorradio's en als ik de kast heb opgeknapt is het binnenwerk aan de beurt. Daarna regel ik de AM als volgt af.
Verschuiven op maximale ontvangst van de ferriet spoelen op de laagste frequenties. Op de hoogste frequentie regel ik de gevoeligheid C af die bij de afstemcondensator zit, daar neem ik Radio Waddenzee voor een zender die hier in de ruis binnenkomt. Daarna waag ik me aan de MF spoelen die ik wat verdraai om te kijken of de ontvangst wil verbeteren, vaak is dat ook zo.
Bij de ontvangers die ik op die manier heb afgeregeld heb ik redelijke ontvangst van Waddenzee, er is naar te luisteren. (midden van het land)
Maar ga ik naar Radio 5 dan vind ik het geluid schor klinken. Eerst dacht ik dat het de speaker was maar verwisselen van de speaker bracht geen verbetering.
Ik heb een aantal radio's, waar ik met mijn vingers van ben afgebleven, die geen schor geluid produceren. Ik kan de MF spoelen wel wat verdraaien en dan wordt het wat minder schor maar dan verdwijnt Waddenzee ook van de band of gaat dieper in de ruis en dat vind ik jammer.
Wat doe ik fout en hoe pakken jullie dat aan?

Jack

Mogelijk is er nog een probleem met de AGC. Ook worden de zenders veel dieper gemoduleerd als voorheen.
Met een meetzender zou je nog een en ander kunnen onderzoeken of alles correct werkt.

Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum