Radio 5 klinkt schor (Algemeen)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-08-2014, 12:59 (3548 dagen geleden) @ Pieter Vos

Ik denk dat ik er uit ben.
Doordat ik de gevoeligheid opvoer door alle kringen op het hoogst mogelijke rendement te zetten klinken de zeer sterke zenders al gauw wat overstuurd.
Ik werk zoals het is voorgeschreven, de MF van achteren naar voren en HF de lage frequenties met de spoelen op de ferrietstaaf en de hoge met de antenne C op de afstemcondensator.

Maar ik heb 1 toestel dat buitengewoon schor klinkt, ook de zenders Radio Maria en Groot Licht zijn niet om aan te horen. Draaien van het toestel laat wel de ontvangst verminderen maar niet de schorheid. Er is dus iets aan de hand.
Ik heb het over de Philips L3X90T.
Ik heb met een extern versterkertje alle punten afgeluisterd maar tot aan de potmeter klinkt het verrot. Om de MF te meten heb ik de ingang van het externe versterkertje voorzien van een diode en een weerstand van 10K zodat de diode het MF signaal kan detecteren en dus omzetten naar LF.
De MF bestaat uit 3 MF spoelen met daartussen 2 transistoren. Ik heb geluisterd op de basis van iedere tor en ook dat klonk niet goed.
De eerste tor is een HF transistor de OC44 als ik daar op de emitter luister dan hoorde ik OOK de vervorming. Ik heb die OC44 vervangen door een oude AF tor die ik nog had en waar de opdruk van ontbreekt. De radio klonk nu goed.
De uitgesoldeerde transistor heeft aan de collector en emitter poot een sokje gekregen die er op geperst is, dat sokje wordt weer aan de print gesoldeerd.
[image]
De transistor is volgens de diode meting gewoon goed dus ik heb hem weer teruggezet zonder sokjes. De radio klinkt gewoon goed. Dus wat is het? Zijn het de sokjes die een onstabiele overgangs weerstand hebben?
Eerder had ik al 2 weerstanden gevonden die een te hoge waarde hadden dan de opdruk vermeld. (180K ipv 120K en ruim 10K ipv 8K2) Deze weerstanden hebben ook sokjes aan.
Ik hoop toch niet dat ik alle onderdelen moet ontsokken.
Voorlopig doet hij het weer goed.

Ik wil iedereen bedanken die met dit probleem heeft meegedacht.

Jack Marotick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum