Reparatieverslag Wavetek 2002A (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 26-10-2014, 22:44 (3441 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 26-10-2014, 22:50

Halo forum lezers,
Hierbij het reparatieverslag van de signaalgenerator van Wavetek type 2002A. Ik had deze generator al een tijd en bij gebruik merkte je wel dat bij verdraaien van de frequentieschaal de frequentie terug sprong naar een lagere waarde. De signaalgenerator heeft in totaal 4 banden en bij iedere band kan je een frequentie instellen op een schaal.

[image]


De banden zijn onderverdeeld in:
Band1 : 0 tot 500 MHz
Band2: 500 tot 1500 MHz
Band3: 1500 tot 2500MHz
Band4: 0 tot 2500 MHz

Het frequentie bereik bij deze banden wordt gemaakt met meerdere oscillatoren.
In band 1 wordt een oscillator (1) gebruikt.
In band 2 worden twee oscillatoren (2 en 3) gebruikt één van 500 tot 1000 MHz en één van 1000MHz tot 1500MHz.
In band 3 wordt een oscillator (4) gebruikt.
In band 4 worden de oscillatoren 1,2,3 en 4 gebruikt.
Een zeer complexe schakeling met dioden en opamps zorgt er voor dat de oscillatoren op de juiste frequentie aan/uitgeschakeld worden.
Op onderstaande principe tekening zie je hoe dit er uit ziet.

[image]


De klacht deed zich voor in band 2 bij frequenties boven de 1000MHz. De frequentie ging dan eerst naar 800MHz en daarna was de maximale waarde 1300 MHz. De fout moest dus in oscillator 3 zitten welke van 1000 tot 1500 MHz moest genereren.

De oscillatoren zijn vrij eenvoudig uitgevoerd met één transistor en een aantal varicaps waardoor met gelijkspanning de frequentie kan worden ingesteld. De frequentie karakteristiek is niet zo belangrijk omdat in de uitgang het niveau vlak gemaakt wordt.

Op onderstaande foto zie je de moduul waar oscillator 2,3 en 4 op zitten.

[image]

In het blikje in het midden zit oscillator 3. De originele transistor is de A430 maar daar waren geen gegevens van te vinden.

[image]


Als eerste heb ik gekeken of de aangeboden gelijkspanning naar de varicaps te laag was. Zelfs met extra aangeboden hogere spanningen wilde de oscillator niet boven de 1200 MHz komen. Het moest dus wel de A430 transistor zijn.

Met een beetje beredeneren heb ik gekozen voor de BFR91A als vervanger (gaat tot 5GHz).

[image]

Later heb ik van een forumlezer toch nog gegevens gekregen en blijkt de keuze van de BFR91A goed te zijn.

[image]


Na eerst de oude transistor volledig verwijderd te hebben is de nieuwe ingebouwd.


Nu kwam het spannende moment?
De oscillator werkte nu weer van 1000MHz tot 1500MHz echter de schaaldekking was niet meer goed. Waarschijnlijk komt dit door andere condensatorwaarde tussen basis/collector/emittor.
In de aansturing van de varicaps is per oscillator een heel netwerk gemaakt van opamps en ladderwerken met dioden om de schaal lineair te maken. Je kunt bijna per 50MHz de liniariteit corrigeren. De moduul waar dit inzit zie je hieronder.

[image]

Helaas zijn maar een paar instellingen bereikbaar vanaf de bovenkant. Dus moest er eerst een extender gemaakt worden.

Met wat oude contacten zijn deze extenders gemaakt

[image]

[image]

[image]

Al met al heeft het toch lang geduurd voordat de schaal weer geheel dekkend was.

Hieronder zie je nog wat foto’s van de binnenkant

[image]

[image]

De generator wekt nu weer geheel volgens specificaties. Ik hoop dat jullie het verslag nuttig gevonden hebben. Ik zelf wil deze verslagen wel blijven maken, zeker ook omdat andere er misschien ook in de toekomst nog wat aan hebben.

Als ik zelf aan een project begin dan kijk ik ook eerst of er al andere zijn met dezelfde ervaring. En vaak heb ik daar zeer veel aan gehad. Dus wie weet?

Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum