L4X05T reanimatie, of L4X20T (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-07-2015, 13:11 (3223 dagen geleden) @ Bapaktua

Op het moment ben ik bezig met een soortgelijke reanimatie, van een L4X20T. Zoals we een paar weken geleden bespraken, zijn de L4X05T, 20T, 00T, 95T, etc, vrijwel gelijkaardig. Grappig dingetje van de L4X20T is dat er een klein metertje op zit als ontvangsterkteindicator, wat ik binnenkort in werking hoop te zien.

Ik heb de L4X20T een paar weken geleden op een rommelmarkt gekocht, wel smerig maar op het oog compleet behalve 1 druktoets (de linkse, van het lampje). Prijs was 5 euro, leek me niet verkeerd!

Thuis maar eens even de boel open, oeps, toestel was weggezet met lege batterijen erin. Dat nooit doen! De onderkant van het toestel was een bonk roest geworden. Uitgekast, batterijhouder verwijderd, deze lijkt wonderwel nog wel enigzins te redden.

Het werken aan dit chassis is wel lastig hoor! Het bestaat uit drie prints die onderling met heel veel draadjes verbonden zijn, maar wel zo slap dat het een continu gebalanceer is om het een beetje stabiel in bedrijf te brengen. Hoe doe jij dat met je L4X05T? Je moet ook de KG-antenne lossolderen dus uitgekast kan ik KG al heel slecht testen. De speciale luidspreker (25 Ohm) kon ik wel met krokodilsnoertjes aansluiten terwijl die nog in de kast zat.

Bij inschakelen op een 9V voeding, bleek de schaallamp continu te branden. Het gebruikte lampje 7999D/71 hoort 0,1A te gebruiken (bij 6,3V al, blijkbaar kun je het met 9V droge batterijen toch niet opblazen) dat is zo'n driemaal het radiodeel. Moet dus zeker uitgeschakeld worden als ik het op batterijen laat spelen!

Geluid was enkel gepruttel en gefluit, en een test met externe radio gaf aan dat er geen oscillator werkte. Dan maar eens de OC170 bekijken, soms lijden die aan sluiting met omhulling door "whiskers".
Tot mijn ongenoegen bleken de printsporen rond T1 helemaal verdwenen! Je kon op de print nog wel zien waar ze gezeten hadden. Voorzichtig wat draadjes erop gesoldeerd en ping, we hadden muziek, Nostalgia en paradijs op MiddenGolf! Toch ongelofelijk waar deze dingen van 50 jaar oud nog allemaal tegen kunnen.

De buitenkant is nogal smerig maar dat gaat er met water en ammonia goed af. De raamantenne heeft overal wat pukkeltjes, net alsof er wat onderhuidse roestpuntjes zitten. Wat kan ik daaraan doen?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum