windows 7 of 8 (Computertechniek)

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 20-01-2016, 09:17 (3013 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Verdicom, 20-01-2016, 09:19

In een la had ik nog een netbook liggen.
Een kleine laptop van Packard Bell met 1 GB intern geheugen en een HD van 220 GB. Daarop een legale Windows 7 starter.
De makke was die al een hele tijd geen updates meer wilde installeren. Hij bleef maar daarnaar zoeken, zonder ooit te stoppen.
Ondanks diverse trucs, ook van internet, daar zijn er een aantal te vinden, geen oplossing.
Nu was het nog mogelijk de hele installtie te herstellen naar de fabrieksinstellingen (recovery).
Begin deze week maar eens gedaan. En dat ging goed. Updaten was ook weer mogelijk.
Maar dan moet weer je allerlei updates binnenhalen. Inclusief SP1.
Toch maar gedaan. Kost een aantal uren, maar dat loopt wel vanzelf.

Ondertussen het ISO-bestand van Windows 10 bij Microsoft opgehaald.
Op een andere pc natuurlijk.
Dat bestand, was RAR, uitgepakt op een USB-stick.

Wel heb ik toen Windows 7 weer helemaal geïnstalleerd was hiervan eerst een systeemherstelschijf gemaakt.

Tenslotte gisteren Windows 10 vanaf de USB-stick op dat netbook geïnstalleerd.
Daarvoor had ik Windows 7 SP1 niet nodig, want dat kan ook als schone installatie middels dat ISO verhaal op die stick.
Toch niet zo gedaan. Zou het fout gaan, dan kon ik altijd direct terug naar Windows 7. Direct of vanaf de herstelschijf. Dus twee mogelijkheden.
Wonder boven wonder verliep de hele installatie zonder problemen.
Het enige wat ik nog moest doen was de beeldscherm-driver handmatig installeren.
Resultaat: geen uitroeptekentjes in Apparaatbeheer.
Wel was ik de Norton virusscanner kwijt. Maar dat wa toch maar een gratis 30 dagen-versie. Bovendien heb ik nog twee vrije licenties liggen.

Ik had al overwogen, mocht het allemaal niet lukken, over te stappen naar Linux.
Nou hoor, lees ik nogal wat enthousiaste verhalen over Linux Mint. Een op Ubuntu gebaseerde distributie. Inmiddels versie 17.3
Kijk hiervoor bv op http://tweakers.net/downloads/35848/linux-mint-173.html

Een alternatief voor downloaden is een bezoek aan de tijdschriftenwinkel.
Vaak ligt daar wel een tijdschrijft over Linux incl. een cd/dvd met de hele distributie. Bespaart je die zelf te branden.

Wel een advies.
Noteer, zolang Windows nog werkt, merk en type van de beelschermadapter, geluidskaart en netwerkadapter(s), zowel LAN als draadloos.
Dan weet je in ieder geval waarnaar je moet zoeken als ze niet automatisch correct worden geïnstallleerd.

Groet,
Han


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum