Wo 8 juni, LC-Kring Zeist: Afstemnauwkeurigheid (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 31-05-2016, 10:34 (2859 dagen geleden)

De tweede woensdag van juni houd ik weer een spreekbeurt onder de vlag van "de Leren- en Contact-Kring" (LC-Kring) over een radio-technisch onderwerp: het tweede deel van de super (deel 1 was op 11 mei).

Op 8 juni ben je vanaf halfacht welkom, om 20.00 begint de spreekbeurt, er is een pauze met gratis versnaperingen en rond 22.00 is het weer afgelopen.

De lezing is gratis en je kunt in de wijk kosteloos parkeren.
Omdat het bij mij thuis is kan ik het adres hier niet plaatsen, maar mail mij even via envelopje of mijn profiel: Gerard in Zeist.

Iedereen kan wel iets leren van de spreekbeurt en de proefjes die we gaan doen. En als je alles al weet wat bekend is over supers, dan is de LC-Kring natuurlijk ook nog super-gezellig en een leuke manier om andere radio-hobbyisten te ontmoeten!

Een SUPER-Lezing, deel 2: Afstemnauwkeurigheid.

De spreekbeurt begint met een samenvatting van deel 1, zodat je deze lezing ook goed kunt volgen als je niet bij het eerste deel was.
Vrijwel alle transistorradio's werken als superheterodyne, oftewel super, wat wil zeggen dat het inkomende radiosignaal in frequentie wordt veranderd door het te mengen met het signaal van een locale oscillator.
Als nadeel van de super-ontvanger wordt vaak genoemd: het optreden van spiegelfrequenties en andere fluitjes, waardoor je stations hoort die er in werkelijkheid niet zijn. Zelf ervaar ik als groter nadeel, dat je door de onnauwkeurigheid van de mechanische afstemschalen meestal niet precies weet naar welke stations je eigenlijk luistert.

Hoe kun je nauwkeurig op een gewenste frequentie afstemmen? Je moet hiervoor de oscillatorfrequentie goed kunnen instellen of controleren. We gaan zien hoe dit met kristallen en moderne digitale technieken kan, en kijken ook hoe dit gebeurde bij oudere ontvangers en welke truuks werden uigehaald om precies de gewenste frequentie te kunnen kiezen. Dubbel- en Triple-conversie werd hiervoor gebruikt.

We bekijken de werking van twee triple superhets en wagen een experiment met quad-conversion, dus viervoudige frequentie-omzetting! Aan het eind van de spreekbeurt storten we ons in de 21e eeuw en zien, dat fabrikanten juist weer terugkeren naar de enkele super.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum