Schema Philips D2243 gevraagd (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-11-2016, 21:25 (2704 dagen geleden)

Heeft iemand een schema met spanningen van de Philips D2243 uit ca. 1985?

Deze radio heeft bij lichtnetbedrijf een heeeeel zacht brommetje. Je merkt het bijna niet, maar natuurlijk net wel als je op z'n allerzachtst nog even in bed wilt luisteren en dan is het irritant. De vergelijkbare maar kleinere D2010 heeft dat totaal niet, dus ik denk dat de brom toch iets harder is dan de bedoeling was.

Hier een foto van de print; halfgeleiders zijn TDA1220B, TBA820M, twee transistors en de gelijkrichtdioden:

[image]

Nou heb ik van transistorradio's minder verstand dan van buizenradio's maar ik weet toch wel dat een belangrijk onderdeel dat voor minder brom zorgt, de elco is. De drie exemplaren van 470uF op de print heb ik alledrie losgesoldeerd, gemeten (zaten net boven de 500 elk), tijdelijk vervangen door een nieuwe zonder resultaat, en weer teruggezet. Een soldering was niet goed, dat vastgezet met lichte verbetering maar het brommetje zit er nog steeds.

Volgende stap zou zijn anodestroom van de eindbuis meten, maar dat onderdeel zit er niet in! Maar het zou wel handig zijn als ik het daadwerkelijke en bedoelde stroomgebruik kon vergelijken, vandaar mijn vraag naar een schema.

Dan kan ik misschien weer bromvrij naar de ultra, ultra, ultra langegolf luisteren:

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum