LED-lamp "Reparatie" (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-05-2017, 14:06 (2538 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 08-05-2017, 14:42

Wordt bij overbrugging de spanning op de andere leds nu niet te hoog?

Nee, want de condensator C1 maakt van de voeding van de LEDs een vrijwel perfecte STROOMbron. Variatie in de belasting van de voeding heeft vrijwel geen effect op de stroom door de keten, dus ook niet op de spanning over de ander LEDs. Met 1 LED minder krijg ik gewoon een werkend geval dat 8/9 van de energie gebruikt en 8/9 keer zoveel licht geeft als eerst. Dus ongeveer een 3,5W lamp.

Je kunt dit narekenen met het Excelblad CapCalc wat ik heb gemaakt om seriecondensators voor gloeiketens te berekenen. Bij al mijn rekenhulpen hoef je alleen maar je gegevens in te vullen op de gele vakjes en de andere getallen worden voor je ingevuld.

Open CapCalc en vul de waarden in voor de LED-keten (al staat er heater chain):
Total voltage is ongeveer 99V.
Netspanning en frequentie zijn hetzelfde als voor een buizenradio dus 230 en 50 laten staan.
Vul bij current in: 50mA.
In de vier regels eronder zie je nu, dat de LED keten een impedantie van ongeveer 2k vertegenwoordigt en dat C1 de waarde 770nF krijgt.
Met die waarde is de lamp ook ooit in elkaar geknutseld.

Dan komt het vakje daaronder, waarin je de werkelijke waarde van de weerstand gaat invullen. Dit is een beetje tricky, omdat een LED geen zuivere weerstand is. Maar laten we even doen alsof ik door het kortsluiten van 1 van de 9 leds, de equivalente weerstand laat dalen van 1,98 naar 1,76 kiloOhm. Ik vul dat in en zie dat de stroom door de keten is toegenomen met 1 mA tot 51.

Het rekenblad is gemaakt voor een zuiver resistieve load en een zuivere condensator. Doordat er hier een gelijkrichtbrug tussen zit en de load uit geleidende diodes bestaat, klopt dit niet helemaal. Maar omdat de stroom vrijwel gelijk blijft denk ik dat dit wel ongeveer klopt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum