LED-lamp "Reparatie" (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-05-2017, 17:17 (2543 dagen geleden) @ HM

Wel vreemd dat die led met vlekje "normaal" brand, dat is, net zo sterk als de anderen op je foto.

Wanneer je hier met je neud bovenop zit, zie je het nog net even iets preciezer dan op deze foto. Het lijkt dan namelijk alsof er op elk van de negen oplichtende vlakjes, vijf oplichtende puntjes te zien zijn in het patroon van de vijf op een dobbelsteen. Behalve op de zevende led, daar zie je maar vier puntjes en het vijfde puntje is zwart.
Ik vermoed daarom, dat elk van de negen vlakjes INTERN weer bestaat uit een serieschakeling van vijf diodes. En dat eentje daarvan onderbroken was geraakt.

Als je een andere led kortsluit, krijg je dan niet hetzelfde effect ?

Door een kleine onhandigheid mijnerzijds kan ik die vraag heel precies beantwoorden. Door het kleine gepriegel zat ik zo ingespannen te solderen dat ik per ongeluk de zesde LED overbrugd had. :-( Bij aanschakelen van de stroom bleef die zesde helemaal donker en gaven de andere acht nog hetzelfde zwakke schijnsel. Toen zag ik dat ik de verkeerde LED had overbrugd en heb de draadbrug verlegd.

Deze uiterst genante passage uit mijn reparatieloopbaan had ik schaamtevol weggelaten uit mijn verslag. Ja je wilt het ook niet te lang maken natuurlijk :-).


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum