Vraag Tektronix 465 (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 21-05-2017, 11:35 (2532 dagen geleden) @ PaulWbD
Gewijzigd door loek, 21-05-2017, 11:40

Hallo Paul,

Je geeft niet aan om welke schakelaar het gaat. Ik vermoed/neem aan dat dit de tijdbasis schakelaar is.

Bedoel je met de opmerking:
"maar voor schakelaar B (grijze knop in uitgetrokken stand)
is voor mij niet duidelijk."

Dat je niet de werking/doel van deze knop begrijpt of dat je niet weet welke stand hij moet hebben?

Ik neem nu maar weer even aan dat je de functie van deze knop niet begrijpt.

Als het dus om de tijdbasis knop gaat (1e aanname) dan bestaat deze uit twee schakelaars die ieder een tijdbasis oscillator in de scoop bedienen.

De A schakelaar bediend de A-tijdbasis en zo lang de B-knop niet is uitgetrokken loopt deze voor wat betreft de tijdbasis gelijk in waarde mee.

Trek je de B-knop uit dan verbreek je de mechanische koppeling en dan kan je de B-tijdbasis naar een hogere snelheid brengen. Bij loshalen gaat de knop weer naar binnen. En daarna bij geheel linksom draaien lokt deze weer met de A op gelijke waarde.

Het doel hiervan is dat je op een signaal dat zichtbaar is op de scoop met tijdbasis A op een punt ergens op de horizontale lijn via de Delay de tweede tijdbasis start. Deze is dan met de hogere snelheid.

Als deze twee knoppen losgehaald zijn is het soms lastig , ik weet dit uit ervaring, om weer de juiste positie te kunnen vinden.

Het uitgangspunt is dus dat als de twee knoppen gelokt zijn ze beide op gelijke snelheid moeten lopen.

Om de Twee weer te lokken

Er is dus niet zo direct te vertellen wat de juiste stand is. Verder kan je dit verhaal vergeten als het niet om de tijdbasis gaat of dat je wel begreep hoe dubbele tijdbasis werkte.

Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum