Ontwerp testbeeldgenerator (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 20-07-2017, 17:25 (2470 dagen geleden) @ PA1CSL

Helemaal top dit project, dit is precies waar ik ook mee begonnen ben.
Heb voor mij alleen voorop gesteld eerst de hele analoge techniek en historie te documenteren zodat alle signaal details duidelijk zijn. Maar voorlopige ben ik daar nog even zoet mee.

Dank voor je feedback, Coert. Ik ben zeker niet van plan om de hele PM5544 na te gaan bouwen. Daar heeft een team knappe koppen misschien wel jaren werk mee gehad. Als individu met beperkte vrije tijd, heb ik niet de illusie dat ik dat zo maar over kan doen. Het gaat mij er om, om met minimale inspanning toch iets moois te bouwen.

1.
Voor een goed PAL signaal, hou er rekening mee dat een hele PAL cyclus 8 (625L)frames moet voltooien voor een juiste groeplooptijd relatie tussen het Y(luminantie) en de R-Y en B-Y producten over de hele cyclus zodat er continu een juiste fase relatie blijft tussen Y en de kleurdraaggolf.

Ik maak gebruik van de AD724:
[image]
Voor zover ik kan zien heeft die alles aan boord voor het correcte PAL-signaal. De FPGA hoeft dus alleen het videogeheugen "leeg te lepelen", en zorgen voor de correcte synchronisatie- en blanking-signalen.

Voor jouw flexibiliteit in de FPGA zou ik beginnen met een 5000/8=625 horizontaal counter(zie link). Ook is er een 2T bandbreedte begrenzing nodig wat zich vertaalt in een maximale stijgtijd binnen de 70% video amplitude van 200ns, aldus 2T(250ns).

Ik ga er van uit de de AD724 zorg draagt voor de juiste filtering.

Dit verklaart waarom jouw text characters zo scherp overkomen zonder signaal behandeling.

Euhm, die plaatjes zijn een directe afspiegeling van het video-geheugen, nagebootst op een computerscherm. Uiteraard is daarom alles wat "blokkering". Ik ben daarom ook heel benieuwd hoe het op een analoge TV uit gaat zien.

Voor de juiste bandbreedte en filter techniek is een minimale DAC sample frequentie van 4x (oversampling) van de kleur draaggolf nodig van 4.43361875 * 4 = 17.734475 als basis voor alle signalen. Als je deze rekenbasis hanteert, dan bouw je als het ware een synthetische (rekenkundige) signaalgenerator. Je kan natuurlijk een eenvoudige benadering kiezen, als het eindresultaat maar klopt.

De 17.734475 MHz is inderdaad de referentieklok voor de AD724. Ik heb overwogen om die ook te gebruiken voor de FPGA, maar dan kom ik op een "dot clock" van 8,8672375 MHz uit. Dat is te laag. Ik heb daarom gekozen voor een klok van 30 MHz, zodat de verwerkingsfrequentie in de FPGA op 15 MHz uit komt. De maximale periodieke signalen zijn dan 7,5 MHz. Dat is ruim boven de video-bandbreedte. Verder zorgt deze frequentie er voor dat verhouding tussen de zichtbare horizontale pixels, en het aantal zichtbare lijnen precies op 4:3 uit komt.

2.
Als je bij de PM5534(niet in de 5544) de ID text op de bovenste regel uitzet dan zit in het midden nog een "plunge". Dit is een vierkant blokje van ca. -3% onder zwart niveau en is normaal dus niet zichtbaar.

Ik geloof niet dat de AD724 in staat is om onder het zwartniveau gestuurd te worden. Voor de pluge (picture line-up generation equipment) moest ik daarom bij de SMPTE bars wat smokkelen.


3.
Het PTT zwart/wit testbeeld is de "Monochrome EBU Testcard" (Instrument onbekend).

Dank je, nu heeft die een naam. Weet je toevallig ook de specifatices daarvan?

Later kwam de kleurvariant uit de PM5547 "Color EBU Testcard". Ik ben deze momenteel volledig aan het nabouwen.

Leuk, die ga ik er ook bij maken. Ziet er niet zo moeilijk uit. Heb je hier ook de specs van?

Otto


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum