Ontwerp testbeeldgenerator Deel 2 (eerste beelden) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 23-07-2017, 19:50 (2467 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 23-07-2017, 19:55

Beste lezers,

Sneller dan verwacht heb reeds de eerste beelden uit mijn "Testbeeld generator" gekregen. Het printje is af tot en met de composiet video-uitgang van de AD724. De monitor waar ik naar kijk als ik dit typ, is een oudere Dell 2001FP monitor, wat mooi uitkomt omdat die nog een composiet video ingang heeft. De eerste poging liet enkel rotzooi op het beeld zien, maar ik zag wel dat de synchronisatie al goed was. Er bleek nog een foutje in de software te zitten, waardoor de beelden niet goed naar het videogeheugen werden geschreven. Nadat dit gefikst was, kreeg ik het eerste beeld:

[image]

Ook nog even op een mini zwart-wit TV proberen, die ik onlangs special voor dit doel van een rommelmarkt had meegenomen:

[image]

Zo te zien mag het TV-tje nog wel even wat bijgeregeld worden. Toch ben ik nog lang niet tevreden over het beeld. Er zitten nog veel te veel "friemeltjes" in het beeld. Mijn eerste idee is dat de timing bij het uitlezen uit het video-geheugen nog niet helemaal klopt. Maar misschien ligt de oorzaak elders. Even wat beelden:

[image]
EBU balken van 100, en details:

[image]

Ook in de details van het PM5544-beeld zie je de onregelmatigheden:
[image]

Naast de "rafels" zie je bij de rand van de cirkel ook een soort schaduw. Herkent iemand dit soort beeldfouten? Elke tip kan helpen om het beeld beter te maken. Behalve de geheugentiming zit ik daarom ook te denken aan een slechte kabel. Ik heb er nu zo'n kabeltje tussen met van die gele tulppluggen. Ik geloof er niets van dat die 75 ohm is.


Otto


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum