Het 2de, 3de en 4de leven van een bandrecorderkop (2) (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 05-08-2017, 23:13 (2447 dagen geleden)

De Marotick Methode
Doordat de band wat om de kop heenloopt en daardoor de luchtspleet niet meer echt in het midden van het raakvlak hoeft te staan kan natuurlijk bij een gesleten kop ook de kop weggedraaid worden zodat een deel van het slijtvlak niet meer door de band wordt geraakt. Hierdoor wordt het raakvlak verkleind en zal de recorder kwaliteit sterk verbeteren.

[image]

Na vele vele kilometers zal er opnieuw een slijtvlak te zien zijn dat erg lijkt op één kant van een gelapte kop.
Door de kop de andere kant op te draaien wordt ook dit slijtvlak weer van de kop afgedraaid en zal de vorige situatie zich herhalen maar nu aan de andere kant van het originele slijtvlak. De kop doet het weer goed.

[image]

Als ook hier na vele kilometers afgedraaide band een nieuw slijtvlak is ontstaan dan lijkt de kop op een gelapte kop. De luchtspleet bevindt zich in een puntvorm en dan kan de kop dus weer recht op de band gezet worden voor weer zeer veel bandplezier.

[image]

In de praktijk
Heb ik dit de laatste maanden veelvuldig toegepast, althans de eerste fase het verdraaien van de kop.
Als ik een testband afdraai met daarop een toon van 10.000 Hz dan zie ik de weergave daarvan meteen een stuk rustiger worden als ik de versleten kop verdraai. Draai ik door dan is plotseling het signaal weg en raakt de luchtspleet de band dus niet meer. Ik draai de band dan weer terug totdat er weer signaal is. Ik moet bij de Revoxkop nog wel even kijken of de band dan niet het huisje, waar de kop inzit, raakt anders draai ik de kop zover dat de band dat huisje net niet meer raakt.
Dit doe ik met zowel de opname als de weergavekop en het is verbluffend hoe goed de weergave en opname dan weer is. Op de meter is de opname/ weergave weer recht van 20 Hz tot 20.000 Hz bij 19 cm./sec en recht van 20 tot 16.000 Hz bij 9,5 cm./sec
Ik verwacht dat de koppen, met de Marotick methode, weer vele jaren, op deze manier, weer meegaan.


Even nog over mijn publicatie van de 4 delige Revox serie.
Aan het eind daarvan heb ik het over dat er in de Revox A77 een ontwerpfout zit. Iets waar ik nooit iemand over gehoord heb maar dat er van het begin al ingezeten heeft tot aan de laatste versie aan toe. Ik doel dan niet op een vervorming van het outputsignaal zoals gesuggereerd wordt maar op iets dat echt fout is in het ontwerp.
Misschien dat iemand die nog een Revox heeft staan onderstaande wil uitproberen. Ik herhaal het stukje tekst uit die publicatie.

[image]

Is de reVox A77 een foutloos ontwerp? Nee. Bij de ziekenomroep (1971) had ik een fout ontdekt dat niet de bedoeling geweest kan zijn. Nu heb ik ook vaak de laatste generatie van de A77 onderhanden en... dezelfde fout zit er nog in...
Wat is de fout?
Links is het weergave gedeelte van de reVox A77 en rechts het opname gedeelte. De ene kant mag de andere kant niet beïnvloeden en dat doet het ook niet maar... als sommige schakelaars verkeerd staan gebeurt er iets wat niet de bedoeling kan zijn.
Hoe?
Neem op in stereo.
Zet de schakelaar monitor op input.
Zet de monitor op mono
Draai de monitor volumeknop helemaal open.
Laat de machine enige tijd lopen en spoel terug en luister naar het resultaat.

Er is nog veel lol te beleven aan een bandrecorder.

Jack Marotick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum