Grundig Chassis 160 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 11-08-2017, 18:14 (2442 dagen geleden) @ cees59
Gewijzigd door soundman2, 11-08-2017, 18:20

:-| > als ik de luidspreker draad schuur tegen de luidspreker pinnen (op het chassis) hoor je kraken


ik meende dat de C69 bol stond dus er uit, gemeten (403,7 uf mz 220uf)

ik monteer C69, zet het chassis op zijn zij ipv een keer plat (spoel??) en warempel radio geluid

maar ineens is het weg.. ik kortsluit C69 en C71 schema . dan hoor je een tel een radio geluid en dan is het weg (faded)

is dat een spoel of zijn het toch de C69 en C71 (C71 nog niet gemeten)

C69 of C70 kortsluiten is niet erg handig. De DC tegenkopeling wordt daardoor gedeeltelijk kortgesloten en de eindtrappen gaan tegen de voedingsspanning staan. Gelukkig zitten er uitgangscondensatoren in de versterker anders was het zomaar wie het eerst defect is, de zekering of de luidsprekers. De waarde van de condensatoren is absoluut niet kritsch en dient alleen maar om het audiosignaal kort te sluiten, zodat dat langs deze weg niet tegengekoppeld wordt. Meet eens op de pluspolen van de uitgangselco's (C83 en 84). Daar moet de halve voedingsspanning staan. Als dat klopt kunnen we verder. Overigens zou het wel toevallig zijn als beide kanalen stuk zijn en dan ook nog eens dezelfde fout hebben.
Hier wordt weer voor de zoveelste maal aangetoond, dat het op goed geluk uitwisselen zelden leidt tot reparatie en heel vaak tot meer schade aan een toestel. Je hebt het over een spoel, ik zou niet weten welke, maar als er wat afgebroken is heb je nu twee problemen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum