Het 2de, 3de en 4de leven van een bandrecorderkop (2) (Toestel of techniek)

door Bert V. @, Amstelveen, 13-08-2017, 10:51 (2419 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Bert V., 13-08-2017, 10:56

Hallo Jack,

Ik kom even terug op jouw verzoek aan A77-bezitters om dat "foutje", zoals jij dat benoemt op te wekken, en daar conclusies/meningen over te geven; helaas heb je daar geen reacties op gekregen.
Ik kan daar ook geen gevolg aan geven, daar ik mijn A77 enigszins "verbouwd" heb door dit apparaat nu enkel als weergavetoestel te gebruiken; ik heb een 2sporen-apparaat waarvan ik de opnamekop heb vervangen door een 4sporen-weergave-exemplaar, en deze omschakelbaar gemaakt.
Waarom? wel, ik heb nog zoveel banden (26,5cm) die ik af wil luisteren, zowel 2-als 4spoor, en om nu heden ten dage nog nieuwe opnamen te maken bij zoveel aanbod via diverse media en met vaak zoveel kwaliteit dat ik dat niet meer zo nodig vind. Terugbouwen is erg eenvoudig, en de wiskop heb ik uitgeschakeld ;-) .
Zoals ik aangaf in een eerdere reactie, dat jouw ontdekte "foutje" in het ontwerp misschien veroorzaakt werd door het te ver opendraaien van de volumepotmeter; het staat mij bij dat in de doc van de A77 (niet meer in mijn bezit :-() vermeld wordt dat 0dB bij correct opgenomen band op ongeveer 3/4 stand van de volumepot bereikt wordt; niet aangegeven wordt dat bij vol opengedraaide volumepotmeter er wellicht oscillatie/e/o overspraak o.i.d. zou kunnen optreden bij bepaalde standen van de schakelaars, maar je geeft nu aan dat hiervan (dus vervorming o.i.d.) geen sprake is, maar we zijn nu toch benieuwd wat jij dan wel geconstateerd hebt.
Ik kan het "foutje" dus niet reproduceren door voornoemde "verbouwing" van mijn A77, maar laat ons weten wat dat foutje nu precies inhoudt: misschien met een geluidsfragment? Of probeer een en ander met een wat wat minder opengedraaide potmeter om te zien of dat verschijnsel dan ook optreedt: (ik geef toe dat het ontwerp dit niet mogelijk zou moeten maken, het is wel zo doordacht)
Ik had het geluk dat de vele instelpotjes van de goede soort waren en alleen de vonkenblussers en een enkele afvlak C vervangen moesten worden.

Groet en nog bedankt voor jouw interessante bijdragen!

Bert


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum