Ontwerp testbeeldgenerator Deel 3 (enkele vragen) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 15-08-2017, 09:04 (2418 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 15-08-2017, 09:23

Beste lezers,

Intussen weer wat verder gekomen met de "Testbeeld generator".

Ik heb nog wat onderzocht of er nog wat te doen is aan de kwaliteit van het beeld. Zoals eerder opgemerkt vond ik de "rafels" en het beeld net iets te veel. Nu weet ik dat de PAL-encoder (AD724) beperkt is, maar toch. Ik heb daarom het composiet-signaal gesplitst in Luma en Chroma en die aangeboden aan de S-video-ingang van de monitor. Het beeld is dan aanzienlijk beter (beeld op PC monitor, dus even niet op de trapvormen letten):

[image]

Uiteraard is S-video beter dan composiet, maar misschien is het beeld toch nog iets te verbeteren. Ik heb iets gelezen over het "lekken" van Y signaal naar het C signaal (dot crawl). Bij de AD724 is daar niets aan te doen, maar zijn "broertje" de AD725 heeft daar een voorziening voor, de Y-trap:

[image]

Is iemand van jullie bekend met dat fenomeen, en zou het nuttig zijn om eens met een AD725 te experimenteren?

Een ander punt is de beeldopbouw. Ik heb de gegevens gehaald uit het cursusmateriaal, dat werd gebruikt bij de toenmalige NTS:

[image]

Een volledig beeld heeft 625 lijnen. Per halfbeeld worden 20 lijnen gebruikt voor verticale synchronisatie. dit houdt in dat er 625-20-20=585 zichtbare lijnen zijn. Willen we "vierkante pixels", dan moeten er horizontaal 585*4/3=780 pixels komen. Dit heb ik geprogrammeerd in de FPGA. Het viel me daarbij wel op dat de kantelen van het PM5544 beeld dan niet of maar heel beperkt zichtbaar zijn. Nu zag ik in de datasheet van een andere PAL-encoder een andere beeldopbouw staan:

[image]
(Let ook op opbouw in 8 halfbeelden).

Hierin worden voor de verticale synchronisatie 25,5 beeldlijnen gebruikt. Weet iemand van jullie nu hoe het precies zit? Misschien dat voor kleur toch minder lijnen worden gebruikt dan voor zwart wit. dit zou kunnen verklaren dat de kantelen van het PM5544-beeld zo veel buiten het beeld vallen.

Otto


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum