Ontwerp testbeeldgenerator Deel 3 (enkele vragen) (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-08-2017, 23:16 (2438 dagen geleden) @ Otto

beste Otto

Uiteraard is S-video beter dan composiet, maar misschien is het beeld toch nog iets te verbeteren. Ik heb iets gelezen over het "lekken" van Y signaal naar het C signaal (dot crawl). Bij de AD724 is daar niets aan te doen, maar zijn "broertje" de AD725 heeft daar een voorziening voor, de Y-trap:

Je mag geen zuigfilter voor de luma toepassen rond 4,43 in een beeldgenerator. Het kan niet de bedoeling zijn een mooi plaatje te generen, maar wel een correct testbeeld...dus met dot crawl en al.

Nu is die dotcrawl vooral een gevolg van het niet correct locken van de subcarriër met de H-sync. Dat wordt ook (in bedekte termen ) ookvermeld op de wiki pagina en ik had je in vorige posts je er al op gewezen.

Bij een correcte SC versus H relatie kan een 2H comb flter in de ontvanger de dot crawl 100% vermijden in PAl en NTSC, in secam blijft het een drama.

Nu zie ik op jouw foto's niet echt dot crawl, maar vooral een onscherpe overgang..

Een volledig beeld heeft 625 lijnen. Per halfbeeld worden 20 lijnen gebruikt voor verticale synchronisatie. dit houdt in dat er 625-20-20=585 zichtbare lijnen zijn. Willen we "vierkante pixels", dan moeten er horizontaal 585*4/3=780 pixels komen. Dit heb ik geprogrammeerd in de FPGA. Het viel me daarbij wel op dat de kantelen van het PM5544 beeld dan niet of maar heel beperkt zichtbaar zijn.

Niemand verplicht je vierkante pixels aan te houden. in andere gevallen kan dat van belang zijn, maar niet hier, tenslotte ga je terug naar analoog. De resolutie die eruit komt programmeer je, en wordt niet bepaald door het aantal pixels.(als er maar genoeg zijn)

Nu vergeet je wel te vertellen of je aantal berekende pixels geld voor de actieve lijn (52µs) of de gehele lijn (64µs)...

Hierin worden voor de verticale synchronisatie 25,5 beeldlijnen gebruikt. Weet iemand van jullie nu hoe het precies zit? Misschien dat voor kleur toch minder lijnen worden gebruikt dan voor zwart wit. dit zou kunnen verklaren dat de kantelen van het PM5544-beeld zo veel buiten het beeld vallen.


Het actieve beeld bestaat uit 576 lijnen van 52µ sec. De rest zit in de blanking, ttz de lijnen worden geschreven maar het is zwart en wordt eventueel gebruikt voor rand signalen zoals teletekst, time code etc. uiteraard vallen je kantelen (voor een stuk) in dit blankinggebied wat dus normaal zwart is. Als je je dus enkel focust op de actieve zone is het normaal dat er niet veel kantelen overschieten.. (De bedoelng van de kantelen is dat je ze niet ziet als het toestel goed is afgeregeld , dus ze moeten wel voor een stuk doorgaan in de blanking)

Indien nodig kan ik wel eens meten hoe diep de kantelen doorlopen in het blankingebied.


groeten

Kris


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum