Ontwerp testbeeldgenerator Deel 3 (enkele vragen) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 16-08-2017, 07:35 (2437 dagen geleden) @ kris

Dank voor je feedback, Kris.

Je mag geen zuigfilter voor de luma toepassen rond 4,43 in een beeldgenerator. Het kan niet de bedoeling zijn een mooi plaatje te generen, maar wel een correct testbeeld...dus met dot crawl en al.

Okee, maar ik wil niet echt een beeldgenerator bouwen, maar een apparaatje om een (zo goed) mogelijk beeld op onze oude televisies weer te geven. Alles wat ik extra mee kan nemen, doe ik, maar het is een hoofddoel. Want wie regelt en nu nog oude TV's zo af dat alles optimaal is? Ik denk dat men tevreden is met een mooi beeld. Het wordt dus echt een apparaatje met compromissen. Misschien dat ik nog iets maak dat eventuele filtering inschakelhaar is.

Nu zie ik op jouw foto's niet echt dot crawl, maar vooral een onscherpe overgang..

Okee, ik ben niet zo thuis in het herkennen van specifieke foutjes.

Niemand verplicht je vierkante pixels aan te houden. in andere gevallen kan dat van belang zijn, maar niet hier, tenslotte ga je terug naar analoog. De resolutie die eruit komt programmeer je, en wordt niet bepaald door het aantal pixels.(als er maar genoeg zijn)

Dat weet ik. Maar ik wil wil de "pixels" vierkant houden omdat het ook mogelijk is om plaatjes van SD-kaart weer te kunnen geven. Bij niet vierkante pixels zou je dan de plaatjes moeten bewerken voor ze op de kaart worden gezet. Bovendien moet ik dan bij de rekenkundige bewerkingen ook rekening houden met die "vervormingen", de cirkel in het PM5544 beeld moet dan als een ovaal worden berekend.

Nu vergeet je wel te vertellen of je aantal berekende pixels geld voor de actieve lijn (52µs) of de gehele lijn (64µs)...

Alleen het actieve deel van 52µs. 52µs/780pixels => 15 MHz pixel clock (vandaar het kristal van 30 MHz)

Het actieve beeld bestaat uit 576 lijnen van 52µ sec.

Dan is mijn beeld dus iets te groot. Voor vierkante pixels zou ik dan moeten gaan naar 768 pixels horizontaal, bij een kristal van 29,5 MHz

De rest zit in de blanking, ttz de lijnen worden geschreven maar het is zwart en wordt eventueel gebruikt voor rand signalen zoals teletekst, time code etc. uiteraard vallen je kantelen (voor een stuk) in dit blankinggebied wat dus normaal zwart is. Als je je dus enkel focust op de actieve zone is het normaal dat er niet veel kantelen overschieten.. (De bedoelng van de kantelen is dat je ze niet ziet als het toestel goed is afgeregeld , dus ze moeten wel voor een stuk doorgaan in de blanking)

Duidelijk.

Indien nodig kan ik wel eens meten hoe diep de kantelen doorlopen in het blankingebied.

Dat kan nuttig zijn. Wil je dat even meten, Kris?

Otto


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum