Het A77 mysterie verklaard (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 16-08-2017, 16:53 (2444 dagen geleden) @ Peter1952

Als je slechts 1 kanaal wilt opnemen dan zou het een bedieningsfout zijn maar als je stereo opneemt dan heb je beide opname schakelaars instaan en dan gaat het linker kanaal naar het rechter en het rechter ook naar het linker kanaal en wordt het stereo ernstig versmald.
Ik heb een tekeningetje gemaakt wat er gebeurt als je Stereo opneemt en op de Monitor de schakelaar op Input hebt staan en ook op Mono.
Op zich is dit niet zo gek want tijdens de opname moet je op de monitor van alles kunnen doen zonder dat dit van invloed is op de opname. Zowel bij analoog als digitale opnemen is dit een absolute vereiste.

[image]

De blauwe en groene lijnen is het linker en rechter signaal dat afkomstig is van de loper van de volumepot en wordt door S1 mono geschakeld. Als deze vol open staat dan worden de hete aansluitingen van de stereopot ook met elkaar verbonden, niet erg want je luistert ook Mono af maar de uitgangen worden wel met elkaar verbonden (en dat zal de reden zijn voor de 6 db stereo scheiding die uiteindelijk nog rest.)
Het op die manier ontstane mono signaal, de gele lijnen gaat naar de inputschakelaar waar ook de signalen van de recording aankomen. Rood en licht-blauw.
In de stand Input komen 4 deze signalen bijeen en daardoor wordt de stereo opname die gemaakt wordt praktisch mono, veroorzaakt door de Monitor schakelaars.

Deze fout had ik in 1970 al ontdekt op de Revox (MK2) van de ziekenomroep en toen ik later een MK4 in handen kreeg was ik benieuwd of de fout er nog steeds inzat, ja hoor, hij zat er nog.
Je zou bijna denken dat het opzet was van de ingenieurs van Revox, maar, wat heb je er aan? En het is toch wel link want als je wilt checken hoe je opname klinkt loop je het risico dat je de opname juist verprutst terwijl je je juist veilig waant omdat je aan de monitor draait.

Jack Marotick
Iedereen bedankt voor alle reacties.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum