Sansui A-60 versterker (Toestel of techniek)

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 10-09-2017, 14:19 (2420 dagen geleden)

Ik heb een onlangs een Sansui A-60 versterker in mijn bezit gekregen. Die had aanvankelijk nogal wat problemen:
Wanneer ik de versterker aanzette, met niets erop aangesloten, liep de "peak power indicator" van beide kanalen vol, nam daarna wat af, en gaf daarna doorlopend een fluctuerende indicatie, zowel linker als rechter kanaal.
Met een hoofdtelefoon aansloten, kreeg ik een "reutelend" signaal te horen bij alle ingangskeuzes.
Op een veldsterktemetertje (MG bereik) kreeg ik in de nabijheid van de versterker óók uitslag, terwijl ook op dat veldsterktemetertje het reutelende signaal was te horen. De versterker produceerde dus een behoorlijk breedbandig stoorsignaal.
Met een geluidsbron aangesloten op één van de ingangen, had ik een redelijk stereosignaal. Het reutelgeluid was alleen bij laag volume te horen. Die reutel werd ook NIET beïnvloed door de volumeregelaar.
Met een tuner aangesloten ging het óók mis: het stoorsignaal drukte de ontvangst van de tuner weg...
Alle gemeten spanningen zijn te laag en fluctueren flink.
Uiterindelijk de stoorbron gelocaliseerd: de aan/uit schakelaar!
Die gecombineerde schakelaar (zie foto) schakelt niet alleen de spanning af, maar zorgt er ook voor dat bij uitschakeling, het audiosignaal direct wordt uitgeschakeld en dus niet "wegsterft". Ik heb momenteel de netschakelaar maar overbrugd; de versterker is dan in elk geval bruikbaar.
Het zal wel zoeken naar een speld in een hooiberg, maar heeft toevallig iemand zo'n schakelaar beschikbaar?[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum