revox cassettedeck b710 mk2 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2017, 12:57 (2369 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 25-10-2017, 12:59

Tja? En dan begrijp je alles en dan werkt een apparaat niet omdat een condensator iets in waarde is gezakt. Lang zoeken voordat je dat gevonden hebt. Goed je vervangt dat éne onderdeel en wat gebeurt er een maand later? Weer een onderdeel dat het laat afweten. Goed weer een hele zoektocht en ja de boosdoener weer gevonden. Gelukkig het apparaat doet het weer... Maar een paar maanden later weer een condensator die een storing veroorzaakt.
Ach als je van foutzoeken houdt is dit een leuk tijdverdrijf maar je kan ook de conclusie trekken dat de condensatoren allemaal bezig zijn met een verouderingsproces en dat je beter alles kunt vervangen. Daarna kan je hem weer in elkaar zetten en weer vele jaren gebruiken.
Ik heb al vele Revoxen opgeknapt en geloof me, alle condensatoren zijn niet goed meer. Ik meet ze door op waarde en ESR. Een heel klein percentage meet goed door maar de meeste daar mankeert wel wat aan.
Wil je een betrouwbaar apparaat? Gewoon alle condensatoren vervangen. Wil je iedere keer foutzoeken dan één voor één.

Jack Marotick

Niet zo dramatisch hoor.
Foutzoeken zoals ik dat doe, gaat altijd nog veel sneller als het uitwisselen van tig onderdelen. Ik kan ook altijd vrij nauwkeurig bepalen of er meer aan de hand is. Veel schakelingen kennen een ruime marge in de werking. Wissel je dan bijvoorbeeld een condensator uit, dan zou die schakeling best weer kunnen werken, maar door een verlopen weerstand kan zo'n schakeling best wel eens tegen de rand van de toleranties aan kunnen lopen, waardoor die onbetrouwbaar of na een tijd niet meer werkt. Je krijgt dan hetzelfde fenomeen als bij de "reparateurs" die fouten oplosten door ergens een weerstandje of zo bij te plakken. Meerdere malen meegemaakt in de TV reparatie. Zo'n toestel werkt dan op het eerste gezicht wel, maar bijv synchronisatieschakelingen werkten toch niet perfect meer.
Ik heb al meer geschreven op dit forum, met het uitwisselen van onderdelen kun je meteen beginnen en je hoeft er geen elektronische kennis voor te hebben. Het lijkt op repareren maar dat is het niet. Dat repareren veel tijd kan kosten, ben ik met je eens, maar dan gaat het wel over fouten die de sloperateurs er niet uit krijgen en dat ook op dit forum ellenlange threads oplevert, die na drie of vier bijdragen al helemaal nergens meer over gaan.
Repareren is een vak en ik beheers dat.

Als voorbeeld neem ik een versterker die laatst op mijn werkbank stond. Het ding ging bij tijd en wijlen in protect, soms een week niet, dan weer meteen. Had ik de elco's uitgewisseld, dan was de fout er niet uit geweest. Ook het doormeten van alle weerstanden zou tot niets geleid hebben. Dan zal het wel aan de eindtransistoren liggen. Toch maar goed dat ik ze heb laten zitten. Een mogelijkheid was nog een nieuwe eindmodeule à raison van een paar honderd euro monteren. Dat gaan we dus niet doen.
De protectieschakeling werd aangestuurd door vier of vijf metingen in de versterker. Ik heb dus uitgezocht hoe die werkten en ze een voor een in de juiste toestand gebracht. Dan valt de dader door de mand. Een transistor die een paar uA lekstroom heeft. Inwendig, dus niet de bekende zwarte pootjes.
Ik denk niet dat ik sneller klaar was geweest als ik alle onnutte werkzaamheden had uitgevoerd, om er dan vervolgens achter te komen dat het allemaal voor niets is geweest.
Zo werk ik ook zelden op het gehoor. Ik heb daarvoor scopes, generatoren, spannings en stroommeters, dummyloads, meetzenders en alles wat nog meer in het reparatievak van pas komt. Oeverloze discussies over stereoversterkers, waarvan de kanalen niet gelijk presteren zal ik dan ook nimmer starten. Als je het hoort, kun je het nog veel beter meten........
Er is echt een verschil tussen slopereren en repareren.
Ach waar maak ik me trouwens druk over:-D


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum