revox cassettedeck b710 mk2 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 26-10-2017, 18:10 (2346 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Volgens mij was het zo'n groen krengetje. Het gebeurt inderdaad maar zelden dat bij een tantaaltje de waarde op of afloopt wat wel gebeurt is dat de ESR waarde flink toeneemt. Maar het gebeurt wel. Als ik er 1 heb dan stuur ik je die toe.

Ik heb een comprmis gesloten met de behandeling van tantaaltjes, dit omdat het perfecte condensatoren zijn, elco's kunnen er niet aan tippen.
Ik vind het vervelend als ik een goede condensator vervang voor een minder goede. Oude elco's gooi ik er meteen uit op de hoge waarden na die vaak nog goed zijn. Voordat ik een tantaaltje vervang vergelijk ik deze met de elco die hem zou moeten vervangen, voornamelijk op ESR. Is de elco beter dan gaat de tantaal er uit en dan ook meteen in het andere kanaal, als het om stereo gaat. Is de tantaal beter dan mag hij voorlopig blijven zitten. Dat ligt dan aan zijn soortgenoot aan de andere kant.

Als je veel dezelfde oude apparaten repareert dan krijg je na een tijdje door welke onderdelen er wel en niet betrouwbaar zijn. Op een gegeven moment neem je de moeite niet meer en haal je die onbetrouwbare sujetten er gewoon uit.
Bij nieuwe apparaten pak je het natuurlijk anders aan. Om bij een nieuw apparaat de condensatoren zomaar te gaan vervangen... het lijkt me dat niemand dat doet.

De Revoxen zijn oude apparaten, ook het cassettedeck waar deze draad over begon. Zoek de fout en 99,99% is het een condensator, vervang deze en hij doet het weer voor een week want dan steekt een andere fout de kop op, ha lekker, weer alles uit elkaar en meten, rekenen en een conclusie, een andere condensator die het net niet meer doet. Zo blijft het dus doorgaan.

De condensatoren die zo'n 50 jaar oud zijn, met name de elco's, doen gekke dingen, sluiting of flinke waarde vermindering en soms ook op hol geslagen. Een waarde die 100uF moet zijn meet door als 683 uF...???
Gewoon die rommel er allemaal uit, je bent toch bezig en die nieuwe condensatoren blijven de eerste 30 tot 50 jaar het wel weer doen en wat kost het?
Succes.

Jack


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum