Philips Geluidsband (Toestel of techniek)

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 22-11-2017, 15:01 (2337 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 22-11-2017, 15:08

Je schreef dat je beter een schuine las kunt maken om een drop-out te voorkomen , daar reageerde ik op . En dan had je inderdaad zoals Gradus schrijft ipv te melden dat je er niets aan kunt doen dat ik dat niet snap simpel kunnen zeggen dat je dat niet bedoelde .
Om je bijna terechte opmerking over de schuine onderbroken las te kunnen beoordelen is het nodig om eerst te kijken naar de gebreken van het menselijk gehoor. Waar ik als editer al jaren dankbaar gebruik van maak is de traagheid van het gehoor . Als voorbeeld hiervoor een (digitale) knip die ik noodgedwongen heb moeten maken vanwege (digitale) oversturing in een live opname van een concert in de stadsgehoorzaal van Hämeenlinna in Finland, grote redelijk gestofferde zaal met een 350 man publiek . Overdoen was niet mogelijk , wat moet je dan ?
Het enig beschikbare alternatief was een poging te wagen om er een stuk in te plakken van een eerder gemaakte opname in het kerkje van Beers, klein , kaal kerkje zonder publiek . De knip was snel gemaakt maar het resultaat was voorspelbaar . Als ik een kunstgebnit had gehad was dat er op de plaats van de knip spontaan uitgevlogen vanwege vooral het verschil in de breedte van het stereoplaatje . De afwerking van de las heb ik gedaan in het bijzijn van een van de muzikanten , heeft een krap uur geduurd en gaf de reactie van de muzikant : "je wordt verdomme bedonderd waar je bijzit" . De truc is in zo'n geval een plek te vinden waar je de lengte van de las kunt "oprekken" , moet het tempo van het stuk wel nagenoeg hetzelfde zijn . Na dat oprekken is de las voor mij ook niet meer terug te vinden .
In wezen is een schuine las in een band óók oprekken van de las .
Hoe hoger de bandsnelheid , hoe minder kans dat je trage gehoor daar iets van hoort .
Bij een niet aansluitende las mist er een stukje magnetische informatie . Het leuke van een schuine las is dat daar meer informatie mist dan bij een rechte, maar door het "oprekken" icm je trage gehoor is dit bij een redelijke bandsnelheid zo goed als tot niet hoorbaar .
Als je de band echter 1 of meer snelheden lager afspeelt zal je bij de las, vooral bij een 2 sporen opname, een lichte afname van de sterkte kunnen horen .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum