Reparatie verslag Netwerkanalyzer HP 8714ES (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 10-01-2018, 09:02 (2297 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dat is een hoop werk geweest Loek! Goed verslag en leuk om door te lezen. Jammer dat dit soort apparaten vaak pas bij ons op de "hobbyvloer" belanden als er meerdere zaken defect zijn geraakt. Bij reparatie beperkt het foutzoeken zich dus nooit tot 1 probleem. Maar knap van je dat je dit allemaal opgelost hebt!

Als een apparaat wat langer in bedrijf is, is het voor de eigenaar feitelijk afgeschreven. Zo'n periode duurt afhankelijk van het bedrijf tot zo'n zeven jaar. Het staat dan voor een euro op de balans.
Als zich dan een defect voordoet, is het verstandiger om het apparaat af te stoten en een nieuwe versie te kopen. Zoals ook hier blijkt, zijn alleen de benodigde onderdelen al erg duur en daar komen de kosten dan nog bij van HP. Printen worden doorgaans alleen vervangen en niet (meteen) gerepareerd. Al met al komt zo'n apparaat niet meer voor professioneel gebruik meer in aanmerking. Bovendien zijn de opvolgers meestal weer beter en hebben ze dankzij het gebruik van uP's weer veel meer mogelijkheden. Na een tijdje in het magazijn in de weg te hebben gestaan, gaan de apparaten in de dump, voor zover ze niet zijn ingeruild. Het zijn deze apparaten die interessant zijn voor de serieuze hobbyist, omdat verder niemand iets heeft aan een dergelijk defect apparaat. De meeste hebben er helemaal geen toepassing voor, laat staan dat ze weten hoe het werkt en wat er mee kan.
Soms loop je er tegen aan en mag je het voor nop meenemen.
Op dezelfde manier ben ik aan een (niet vergelijkbaar) apparaat gekomen. Het gaat dan over een Weller WMD-3 soldeerstation. Toch iets van ca 2000 euro.
Door een onvoorzichtigheid was het netsnoer tegen de soldeerbout gekomen en was de isolatie doorgesmolten. Het element van de bout is geaard en dat aardspoor loopt over de hele regelprint, het spoor was op diverse plaatsen defect. Alle regelingen worden gedaan door een serie op-amps, die allemaal aan een 7,5 volt voedingslijntje hangen. Een voor een kwam ik door meten er achter dat de meeste regelingen niet meer werkten. Uiteindelijk bleken er zeven ic's gesneuveld te zijn. Na vervanging was ik de bezitter van een kostbaar soldeerstation.
Ook in dit geval was het station een paar jaar oud en de reparatie door Weller zou flink in de papieren lopen. Het station werd dus afgedankt. Ik kon voorkomen dat het zondermeer in de schrootbak verdween.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum