Rode en schwarz receiver zonder geluid. (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2018, 22:12 (2285 dagen geleden) @ Bart v Berne
Gewijzigd door soundman2, 15-01-2018, 22:18

Ik ben van mening dat je een apparaat eerst werkend moet maken en daarna eventueel preventief onderdelen gaat vervangen. Andersom maak je het jezelf heel moeilijk als je een fout maakt bij het uitwisselen. Bovendien zijn zeker bij R&S onderdelen in schakelingen kritisch, al was het alleen maar om afregelpunten te besparen en veroudering van schakelingen tegen te gaan.
Wat betreft de trafo klinkt het allemaal niet erg bijzonder. Je meet de DC weerstand van het koperdraad en dat heeft weinig met de impedantie omzetting te maken.
Een audio versterker test je het eenvoudigste door op strategische punten signaal toe te voeren en met de scope te bekijken waar het al dan niet mis gaat. Zo voorkom je dat je in een deel zit te spitten wat helemaal niet defect is, ook al is er geen geluid hoorbaar. Blijkt de schakeling echt defect, dan zal de voltmeter uitsluitsel geven over de instellingen van transistoren of buizen. Aan buizen en transistoren is zoveel in de schakeling te meten dat een buizen- of transistor tester vrijwel altijd overbodig is. Een buizentester is hooguit lonend voor een handelaar, die daarmee laat zien dat een buis oké is. Hij moet dan wel weten wat hij meet.......
In al de jaren dat ik repareer, en dat zijn er meer dan vijftig, heb ik nimmer een buizentester of transistortester nodig gehad. Ik hecht meer waarde aan databoeken van buizen en transistors. Vrijwel alle data staat tegenwoordig online, dus al die boeken komen ook nog maar zelden van de boekenplank.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum