De reVox A77 deel 3 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-02-2018, 22:45 (2261 dagen geleden) @ lugtmeier

Hoi Peter, het artikel waar jij op reageert is alweer behoorlijk oud. Ondertussen is mijn werkwijze aan de Revoxen wel wat veranderd. De shimringen van 0,2mm dikte heb ik gewoon ergens kunnen kopen hoewel ik ze liever wat kleiner had gewild. Buitenmaat iets van 8mm en die is nu, zo uit mijn hoofd, 15mm maar goed die doen het ook goed hoewel er wel de kans bestaat dat de ring het draaiende gedeelte van het lager raakt.
Ook heb ik andere meetinstrumenten aangeschaft zodat ik van condensatoren ook de ESR waarde kan meten. Met name voor de vrvanging van de tantaaltjes gebruik ik die meetgegevens. Ik wil voorkomen dat een goede condensator vervangen wordt door een minder goede. Ik meet de oude (tantaal) condensator en als deze slechter is dan de vervanging dan gaat hij er uit. Gaat het om een audiokanaal dan vervang ik ook blind dezelfde condensator in het andere kanaal.
Oude elko's zijn na 40 jaar volslagen onbetrouwbaar geworden. Of ze hebben nog maar een fractie van de oorspronkelijke waarde of ze zijn op hol gelagen en zijn enorm in waarde gestegen. Dat lijkt gunstig maar ik vind het te onbetrouwbaar. Tantaal condensatoren zijn eigenlijk bijna de ideale condensatoren, de waarde blijft redelijk constant, de zelfinductie is laag, maar de ESR wil nog weleens oplopen. Die vervang ik dan voor elko's met een lagere ESR.

Jack Marotick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum