Waarom alleen MG op oude transistor radio (Toestel of techniek)

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 21-02-2018, 17:52 (2256 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Verder was het ook nog zo, dat je zowel op AM als FM dezelfde zenders kon vinden, waarbij je bij AM ook nog een wat verder bereik had.

groetjes,
-=Kees=-


Dat is niet helemaal zo Kees,

Tot ver in de jaren '70 waren alle belangrijke zenders te horen op de middengolf, FM was een "buitenbeentje". Middengolf werd erg intensief gebruikt, in tegenstelling tot FM; je had daarvoor veel meer steunzenders nodig en dat was dus duurder.

Daarnaast heeft ook het prijsverschil van de toestellen uiteraard een rol gespeeld.

Ik heb dit uit mijn jeugdervaring geschreven van wat ik destijds ervoer in de jaren '70. Ik denk dan ook hierbij meteen aan de Philips B5X74A radio die destijds ook een zeer gevoelige ontvangst had op FM en AM, maar ook op de KG heb ik vele zenders afgestruind.

In mijn militaire diensttijd (1985) had ik ik een Philips L3X42T radio in de Landrover, en ik was blij dat ik tegen de Oost-Duitste grens aan nog Hilversum 2 en 3 kon ontvangen op de MG.

In ieder geval: door jouw opmerking heb ik ook wat bijgeleerd en ik merkte inderdaad de versplintering van de FM en AM in de jaren '70 en '80.

groetjes,
-=Kees=-


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum