Reparatie Logicanalyzer HP 1661A (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 12-04-2018, 13:30 (2205 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 12-04-2018, 13:34

Hallo forum lezers,

Een tijd geleden heb ik op dit forum gevraagd of iemand een floppy disk had van het merk Epson type SMD 1000.

Deze draad is nu ver gezakt dus start ik nu een nieuwe om het eindresultaat aan jullie mee te geven.

Deze drive zit in een HP logicanalyzer type 1661A.

[image]

[image]

Soms werkte de drive even . In het begin leek het er op dat de fout niet in de drive zat maar op het moeder board.
Een paar keer had ik de LA aan gezet zonder dat de drive aangesloten was. Daarna de LA uit en de Drive aangesloten en dan werkte het geheel soms.

Om er achter te komen waar de fout zat is er dus met veel koelspray en warme lucht gewerkt maar daar kwam ook niets uit.

Daarna veel pogingen gedaan met de vele drives die ik in de jaren bewaard had. Ook daarmee kreeg ik de boel niet aan de praat. Zou het dan toch aan het moederboard liggen de floppydisk controller?

Om dat van de originele drive geen enkele officiƫle informatie te vinden was heb ik alle aansluitpennen vanuit de floppydisk controller uitgezocht. Gelukkig was van de FDC wel alle gegevens te vinden.

Op internet waren in diverse blogs , door hobbyisten, de interface signalen wel opgetekend. Maar het was niemand gelukt om een ander type drive werkend te krijgen. Dus zou er best een fout in deze interface signalen kunnen zitten.

Uiteindelijk ben ik weer gaan meten met een andere LA


[image]

aan de signalen van de originele FD.
Wat opviel was dat als het motor signaal aan was (dus laag) er pas na 2 sec index pulsen kwamen.
En op het moment dat deze kwamen schakelde het systeem de gehele drive selectie uit met de melding DISK-TIMEOUT. De indexpulsen worden gemaakt door een HAL generator die op de schijf van de motor zit. Deze zou een periode tijd moeten hebben van 200 mS. Als de pulsen er waren klopte deze tijd wel. Het lijkt er dus op dat de motor te laat op snelheid komt. Dit moest volgens mij de fout zijn steeds weer zag ik dat deze pulsen pas na een paar seconden kwamen.

Hierna , met dus de zekerheid dat de drive defect is, toch weer een PC drive via een converter


[image]

[image]

aangesloten. En ja hier kwamen de index pulsen direct. Wel was er weer een foutmelding van DISK ERROR.

Uit een oud meetapparaat had ik ook nog een floppy drive van TEAC FD235 HF 6391. Hiervan was alle data te vinden op internet. Met de opgedane kennis van zelf uitzoeken vanaf de FDC naar de interface signalen en de vele mogelijkheden van jumper setting is het uiteindelijk gelukt om de drive werkend te krijgen.

Ik weet nu dus zeker dat de defecte disk de oorzaak was. Helaas is de TEAC drive dikker en past dus niet. De kast zou wel op maat gemaakt kunnen worden, maar ik ben nu toch eerst aan het zoeken naar een originele disk.

Wel duurt het laden en wegschrijven erg lang . Voor 270K is de drive wel meer dan een kwartier bezig. Er is dan geen geschraap of zo maar mij lijkt het wel erg lang. Misschien is dit bij een originele drive ook zo?


Met vriendelijke groet,

Loek


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum