Rens & Rens "Mechanica" gepubliceerd (Algemeen)

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02-05-2018, 13:07 (2183 dagen geleden) @ Oldtimer

Klopt bij de uitwerking van de opgaven het onderstaande verhaal wel?

5. Een reiziger loopt in een rijdende trein van voor naar achter een afstand van 10 m. in dezelfde tijd verplaatst de trein zich over een afstand van 100 m. welke afstand heeft de reiziger in deze tijd afgelegd? Welke afstand legt de reiziger af als hij de afstand van 20 m in tegengestelde richting loopt?
Antw: 90 m en 110 m.

Hallo Willem,

Dank je wel.
Eindelijk eens iemand die die vragen nakijkt! :-D
Ik zal hem tzt in de erratabijlage opnemen.

Ik heb het origineel er even bij gedaan.

[image]

Het is maar hoe je die vraag leest. De reiziger loopt van voor naar achteren en heeft dan 90 m afgelegd.
Geen probleem dus.
Daarna loopt hij, volgens de vraag, in tegengestelde richting met de trein mee?? (negatieve logica).
wel een beetje raar, maar hij zou dan 110 meter moeten hebben afgelegd.

En dat klopt natuurlijk niet, want elke 10 meter die de reiziger loopt, legt de trein 100 meter af.
In totaal loopt de reiziger 30 meter, waarop de trein dus 300 meter rijdt.
Dus, de reiziger loopt 10 meter terug en 20 meter heen. Ik kom dan op 310 meter.

Je kunt de vraag ook zo lezen dat deel twee een nieuwe vraag is. Het antwoord zou m.i. dan moeten zijn 120 meter.
Het gaat hier echter over "de afstand van 20 meter". Maar welke afstand wordt hier dan bedoeld?
Immers, eerder was er sprake van 10 meter. Moet die er nu wel of niet bijgerekend worden?
Ik weet het niet. Hopelijk heeft iemand een idee.:-(
Ik vind dat de hele vraag niet deugt.

Nou is het zo, dat we Rens niet op zijn taalkundige merites moeten beoordelen, want dan krijgt ie daarvoor een vette onvoldoende. ;-)
Kortom, ik heb flink wat moeten corrigeren.

bv. Bij "rekenkunde" haalt hij bij worteltrekken ergens bij een staartdeling een 1 aan, terwijl dat een 0 had moeten zijn.
Dat doet hij om een gewenst antwoord te krijgen.
Hilariteit in de klas. :)
En zo zijn er wel meer enormiteiten, die die opleiding nou zo leuk maakten.
Het houdt je toch scherp.

--
Groeten van Fons

"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum