Afstem-C van 50IC361 (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-06-2018, 21:20 (2132 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door kris, 18-06-2018, 21:22

Zaterdag heb ik op de NVHR-beurs een Philips 50IC361 gekocht. Een heel apart toestel, met een paar heel ongebruikelijke schakelingen erin.

Voor het afstemmen op FM worden bv potmeters gebruikt die via regelspanningen de frequentie van LC-kringen met capaciteitsdiodes sturen. Dat is wel vaker vertoond, maar grappig hier is dat de oscillator EN RF-kring vanuit 1 regelspanning worden gestuurd.


Gerard, ik snap niet wat hier ongebruikelijk aan is. Het is heel gebruikelijk beide varicaps met dezelfde regelspanning aan te sturen..(althans bij FM ontvangers)

Op AM is er de bekende afstemming met dubbele variabele condensator, maar een fijnregeling erbij met ook weer een regelbare weerstand. Die regelt dan de frequentie van de AM-oscillator door een spoel in de oscillatorkring bij te regelen. Soort van Idzerda-modulatie van je oscillator dus.

Lijkt me de KG fijnafstemming te zijn (KW lupe) enke actief bij KG bereiken, of bedoel je iets anders?

groeten

Kris


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum