GPIB-PCii kaart (Gezocht)

door Ries van Leeuwen @, Aalsmeerderbrug, 13-08-2018, 19:55 (2054 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Loek,

Uit de berichten in deze draad maak ik op dat je de z.g. "Field Calibration Software" voor Tektronix TDSxxx scopes wil gebruiken.

Deze SW is nogal speciaal en loopt alleen onder DOS en maakt gebruik van de genoemde NI PCII/PCIIA kaart (te configureren voor PCIIA).
Je hebt dus een oude computer nodig die nog een ISA-bus heeft.
Het DOS operating system moet "stand alone" zijn, dus niet een subset van Windows, want dat werkt niet.

De FCS kan direct in DOS geladen worden, er zijn geen sw-drivers nodig.
Het kalibreren is een tijdrovende klus, maar goed te doen.

Kalibratie kan o.a. noodzakelijk als de NVRAM in de scoop dood is. De scoop start dan niet meer op omdat, naast de calabratie data, ook de startvector in deze NVRAM staat. Na calbratie is dit alles weer hersteld.

Het genoemde TEKTOOL kan wel onder windows(bv XP) met standaard GPIB draaien.
Met dit programma kun je bv de NVRAM uitlezen en op nieuw beschrijven. Ik heb TEKTOOL nooit gebruikt, wel andere programmatuur om middels GPIB geheugen inhoud te manipuleren ( bv opties inschakelen).

Er is nog een andere (debug) mogelijkheid. De TDSXXX scopes hebben op het processor board een zg "Debug Port". als je hier een RS232 interface voor maakt en bv super hyperterminal of putty op aansluit, krijg je bij het opstarten van de scoop een lange lijst met data en je kunt ook data terug schrijven.
Interpretatie van die data is lastig, maar kan soms wel interessant zijn.

Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid dan verwarring met deze bijdrage gebracht heb.

Met vriendelijke groet,

Ries

--
RVL


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum