3,25 inc floppy's DS,DD (Gezocht)

door Oldtimer @, Oegstgeest, 13-08-2018, 20:53 (2073 dagen geleden) @ loek

Ik heb ook geprobeerd de DS,HD 3,5 inch floppy's te formatteren en dan met het media gaatje afgeplakt.
Het formateren is geen probleem, ook met het gaatje open. Maar met het beschrijven van de floppy gebeurt er toch iets vreemds. Maak ik bijvoorbeeld een duplicaat van een systeemschijf, dan staat er één bepaalde file niet goed er op. De file naam klopt maar de omschrijving is anders.

De gekopieerde systeem disk werkt ook niet. Ik heb meerdere kopieën gemaakt van de systeemdisk. Deze zijn allemaal gelukt maar dat waren dan ook floppy's van het type DS,DD. Dat kan dus geen toeval zijn.

Het lijkt er op dat er iets in de war raakt? met de directory wanneer je de DS,HD type gebruikt.

Dat klopt, het magnetisch materiaal van DS/DD diskettes en DS/HD diskettes is verschillend, dat is goed te zien aan de kleur van dat materiaal: bij DS/DD diskettes is dat veel lichter van kleur dan bij DS/HD diskettes.
DS/HD diskettes hebben ook een hogere bias nodig dan voorloper DS/DD.
De consequentie is dat je een DS/HD diskette niet betrouwbaar kan beschrijven in een 720k diskette station.

Willem


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum