Update 50IC361 en nog steeds Help! (Toestel of techniek)

door ruudam @, Utrecht, 16-08-2018, 17:19 (2051 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik neem aan dat je de /07 uitvoering hebt, dus IF = 452 kHz
De freq van de filtering wordt alleen bepaalt door U 475.

Als de MF afwijkt dan kan het alleen in U 475 zitten, daar is iets mis, en dat kan alleen maar F1 en F2 zijn en het keramisch filter.
Eigenlijk wordt de freq bepaalt door dat keramisch ding, de bandfiltertjes zijn er om de filtercurve te beinvloeden, die keramische dingen hebben vaak rare filtervormen. (Daarom klinken radioos hiermee niet altijd even fijn, sommige audio freq teveel opgehaald. Bij FM speelt dit niet want dan zit de info in de freq zwaai, en niet in de amplitude)

Het lijkt erop dat er een verkeerde unit in zit, of daarin verkeerd filter(s).
Ik weet niet of je kan wobbelen maar als de doorlaat van het IF filter netjes is rond die 387 (?) dan is het een optie de radio daarop af te regelen. Vraag is of de gelijkloop van de varco's nog goed is, en of alles nog op de schaal past.

Anders volledige vervanging van U 475, lastig aan te komen.

Eventueel een ander bandfilter (zonder keramiek) voor 452 er voor in de plaats zetten (wordt de doorlaat curve waarschijnlijk wel iets te breed)

Ik heb hier een ontvanger die op AM er steeds 2 a 3 kHz naaststaat, na te gaan doordat LG en KG met 1 kHz stapjes af te stemmen zijn. Draaien aan het MF filter naast het keramisch filter lost dit probleem niet op. Op L en K is er mee te werken, gewoon 2 a 3 kHz hoger zetten (dus BBC R 4 zit weer op 200 kHz ha, ha,) maar voor MG heeft hij alleen 9 kHz stappen. Dus dat staat er altijd naast. Oorzaak is voor 99% het keramisch filter dat fout staat of is verlopen oid.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum