Reparatie Trio AG-201- Blok fout (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2018, 17:36 (1992 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 14-10-2018, 18:21

Maurice, je zegt dat C10 is uitgelopen. Houdt er rekening mee dat het electrolyt geleidend is.
Meerdere malen heb ik meegemaakt dat fouten in bijv. oscillerende audioversterkers, niet te meten waren en toch was er een fout. Oorzaak electrolyt op de print. Je hebt dan hoogohmige verbindingen naar de andere onderdelen van de betreffende schakeling. In de stand SINUS is de blokvormer er geheel tussen uit. Omdat het dan goed werkt, lijkt in elk geval de blokvormer verdacht.
Tot nu toe heb ik al die fouten kunnen repareren door het betreffende printje te reinigen met afwasmiddel en spiritus.
Enkele maanden geleden is dat nog gelukt bij de voeding van een spectrumanalyzer, waarvan de voeding het niet zag zitten.
Ik veeg dan even met de vinger over de print en proef letterlijk met de tong. Misschien wel reuze ongezond, maar een spoortje zuur verraadt zich onmiddellijk.
Op de voedingsprint heb ik wat grotere onderdelen waar de reinigingskwast moeilijk onder kon komen even gedesoldeerd en en daarna de print letterlijk in bad gedaan. Na het spoelen goed droogmaken met een haarfohn, of een uurtje op de cv radiator.
Tot op heden werkt de voeding weer uitstekend. Meerdere mensen hadden de fout vergeefs proberen te vinden. Ik haalde hem er uit.
Edit: In het geval het zuur te diep in de print is getrokken, wil schoonmaken misschien niet helpen. Je zou de blokvormer met de aanwezige componenten op een stukje gaatjesprint kunnen opbouwen. Bij mij is het alle keren gelukt de rint voldoende te reinigen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum