Project milliWatt: aan het meten (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-07-2023, 10:05 (275 dagen geleden) @ henk vdb

Ik dacht te lezen dat [..] Een klein schema van de testopstelling was misschien wat duidelijker:-|

Als dit schetsje het nog verder kan verduidelijken:

[image]

Links is de WCD ofwel WandContactDoos waar 230V (ongeveer) uit komt. Daarin prik ik de milliWatt-meter en daarin een DUT ofwel Device Under Test, het voedinkje wat ik op wil meten. De Wattmeter geeft dan de vermogensopname van de onbelaste voeding (dus het sluipverbruik als je de voeding onbelast in het stopcontact laat zitten).
Dan sluit ik de Load Box aan zodat de voeding belast wordt met ca. 600mW. De Load krijgt alleen gelijkspanning te zien en gaat P = V*V/R vermogen opnemen. Omdat de spanning van voedinkjes wisselt (tussen verschillende USB stekkertjes, van 4,7 tot 5,3V) meet ik die spanning ook op met de mV-meter om het vermogen in de load preciezer te weten.
Per voeding dus drie meetwaarden: Vermogensopname onbelast, Vermogensopname belast, en spanning belast. Daaruit berekent mijn Excel modelletje de extra dissipatie in de voeding als percentage van het aan de load afgegeven vermogen.

Het opmeten van vermogens met goedkope barrels hebben we op dit forum al uitgebreid besproken. De goedkope barrels met shuntweerstand voor stroommeting geven de beste resultaten bij faseverschuivingen, fase-aansnijdende dimmers en onregelmatige golfvormen.
Wat mijn shuntvervanging heeft betekend voor de nauwkeurigheid is natuurlijk onbekend. Mijn draadje heeft natuurlijk een andere capaciteit en inductie (ik heb hem expres niet als klosje opgerold) dan de originele shunt, maar ik verwacht dat de invloed daarvan bij 50Hz metingen gering is.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum