do's and don'ts reiniging contacten (Algemeen)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 19-10-2023, 21:17 (195 dagen geleden) @ Kornelis
Gewijzigd door Forumbeheer, 19-10-2023, 21:21

Reinigen met IPA of Kontakt WL. Gevoelige contacten met Tuner 600.

Eventueel daarna smeren met Kontakt 61.

Hiermee zou je 99% van alle contacten in elektronische apparaten afdoende moeten kunnen behandelen.


Zoals iemand al opmerkte, Kontakt 60 is eigenlijk ongeschikt voor elektronica. Het bevat oliezuur dat blijft zitten, diƫlectrisch is, kruipsporen kan vormen en de boel aantast door oxidatie. Sommige andere merken en typen sprays bevatten ook oliezuur, vaak te herkennen aan een oranje-achtige, bruinige of rossige kleur.

Je had vroeger Kontakt 390. Hier en daar nog te krijgen. Gebaseerd op een oude receptuur van Philips. Dit zou geen oliezuur bevatten maar is iets beter in het oplossen van oxidelagen dan de zachtere middelen die ik hierboven noem en smeert geloof ik ook. Kontakt chemie heeft dit langere tijd in opdracht van een groothandel geproduceerd maar inmiddels uitgefaseerd. Mogelijk is het nieuwe Kontakt 60 Plus een vergelijkbaar middel maar gezien de reputatie van Kontakt 60 durf ik niets te beloven.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum