Nog wat meer experimentjes met Bluetooth (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-10-2023, 16:04 (191 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 20-10-2023, 16:20

Bose gebruikte luidsprekers van een halve (!) Ohm om 25W te halen in een auto, waar het allemaal op 12V moest werken.

Daar hoort ook een lage DC weerstand bij. In combinatie met een versterker met een zeer lage inwendige weerstand, is de dempingsfactor wel erg gunstig.
De versterker mag vrijwel geen offsetspanning hebben, wil de stroom ten gevolge daarvan niet te hoog oplopen. Hoe was dat opgelost?

Kijk even naar Bose 1401 Car Stereo, blokschemaatje op p10 en 11:
https://www.manualslib.com/manual/2444160/Bose-1401-I-Series.html?page=21#manual
De vier speakerkanalen zijn aangesloten via een blokkeercondensator, en die is gemeenschappelijk voor de vier speakers!
De Right Front en Right Rear voeren exact hetzelfde signaal, maar staan in tegenfase. Daarom geven ze samen wisselstroom nul en kan de blokkeercondensator relatief klein zijn, C53 van 10uF.
Een grappig schema wel, want als je wat verbindingen weghaalt en de RF en RR speaker in serie als een enkele belasting ziet, is het eigenlijk een brugversterker geworden die 50W in de 1 Ohm load kan sturen.
Daarmee is er via de speakers natuurlijk wel een DC pad van de ene versterkeruitgang naar de andere, dus ze zullen hun DC offset alsnog goed op orde moeten hebben. Ik zag in de docu geen compleet schema, dus weet uiteindelijk niet hoe ze het doen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum