“Standard SR160S” cassette recorder reparatie Opgelost! (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 02-11-2023, 15:12 (178 dagen geleden) @ Maurice

Gisteravond de hele avond bezig geweest; weerstanden en spanningen meten, alles meet symmetrisch tussen de beide kanalen. Tegen beter weten in toch maar alle weerstanden rond de eerste tor vervangen zonder resultaat, misschien trekt de 2e tor teveel stroom van de eerste?; deze omgewisseld met die van het andere kanaal weer geen succes, ondertussen heb ik dus alles vervangen rondom de eerste tor en nog steeds werkt hij niet!
Hopeloos, ik zit waarschijnlijk op het verkeerde pad.
Ik moet op de een of andere manier beter signaal kunnen meten rond die eerste tor dus vanochtend de suggestie van Soundman (in het eerste deel van deze reeks) opgepakt om een signaalgenerator met een wat groter signaal op de ingang vd eerste tor gezet. Nu zie je goed wat er rond die tor gebeurd. Ik zag dat het signaal op de basis even groot was als op de collector, wat gaat daar mis, voedingsspanningen al honderd keer gemeten maar nog niet met de scoop; en zie op de 4,2V voeding van dit kanaal staat mijn ingangssignaal...
[image]
Deze 4,2V is afgeleid van de 6,4V middels een weerstand van 1k8, deze 6,2V is signaal vrij. Tja, over die 4,2V zit een elco van 33uF laten we die maar eens vervangen; bingo! De versterker komt tot leven!
[image]
Elcootje ziet er verdacht uit met die bruine drab. Maar dat was niet goed te zien van bovenaf.
Nu nog wel een halve dag nodig om alles weer origineel in elkaar te krijgen. Alles ligt los. Stap voor stap maar met tussentijds testen.

Bedankt voor alle hulp!

Groeten,

Ludo


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum