Carad stereo versterker, vervangen eindtrap (Algemeen)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05-11-2023, 20:25 (178 dagen geleden) @ Hersteller

Dat de 3055 niet de beste keus is voor een audio eindtrap was al vroeg bekend, ik meen dat er ooit in Elektuur eind jaren 70 nog zo iets stond van: “met een 3055 krijgt u wel vermogen maar geen kwaliteit”
En verder moeten we natuurlijk ook wel kijken naar het tijdsbeeld, de introductie van deze versterker was ergens halverwege de jaren ‘60 dus de ontwikkeling was al een poosje daarvoor gestart en was op dat moment de keuze aan groot vermogen transistoren vermoedelijk een heel stuk kleiner.
Wat nieuwe 3055’s betreft, volgens mij kun je gewoon nergens meer nieuw gefabriceerde transistors kopen die nog steeds volgens het originele fabricageproces worden gemaakt.
Sterker nog, ik denk zelfs dat de betrouwbare fabrikanten in de nadagen van de 3055 gewoon een veel beter product uit hun assortiment pakten (b.v. een MJ15001) en daar een stempeltje op zette met 2N3055.
Hoewel de 3055 inmiddels alweer een poosje obsolete is, schijnt er toch nog best wel vraag naar te zijn en dan loop je natuurlijk weer tegen een ander probleem aan, namelijk dat van de fake misbaksels maar da’s weer een heel ander verhaal.
Just my two cents.
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum