Debeg 2800 defect met vraag. (Toestel of techniek)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 05-03-2024, 16:27 (61 dagen geleden)

Afgelopen zondag naar de reparatie dag in Driebergen geweest.

Ik nam mijn defecte Debeg 2800 mee.

Loek is mij erg behulpzaam, maar heeft een vraag aan mij gemaild:

Hallo Tony,

Ik was toch maar even begonnen met jouw ontvanger. De fout zit in de synthesizer hier zitten 3 spanning gestuurde oscillatoren in. Afhankelijk van de afstemming worden deze via fase lock loop op een bepaalde frequentie gebracht. Het mengproduct van deze oscillatoren bepaalt uiteindelijk de frequentie waarmee in een modulator de afstemming plaats vindt.

De eerste VCO werkte goed en deze wordt zonder de andere twee VCO’s gebruikt voor de FM. De tweede VCO werkte niet en na een tijd zoeken kwam ik op een zwaar verbrande weerstand uit en een tantaal met sluiting. Ook was een transistor die de voeding inschakelde defect.

Na vervangen, en natuurlijk gehoopt dat alles zou gaan werken, geen resultaat maar nu ook geen FM-ontvangst meer. Ook de eerste VCO werkte niet meer. Toch voor de zekerheid de nieuwe tantaal gemeten en deze had weer sluiting. Vreemd maar dat zou kunnen dus weer een nieuwe geplaatst. Nu weer de spanning erop en even later gaat dezelfde weerstand in rook op en ook de 2e nieuwe tantaal heeft weer sluiting.

Dit kan eigenlijk alleen maar als de spanning te hoog is. En nu komt mijn vraag:

Er is geen schema van de voeding en een zeer summiere beschrijving dat de voeding 4 spanningen levert genoemd U1 / U2 / U3 en U4 maar er staan geen waarde bij . Nu weet ik zeker dat U1 5 volt is. Maar ik meet nog twee andere spanningen van + 12V en + 35V. Maar of dat juist is?

Kan jij zoiets vragen op een forum van zendamateurs iedere extra informatie is welkom.

Graag je reactie al vast bedankt,

Loek

[image]

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum