vraag mbt HSP printen buizentester project (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 31-03-2024, 22:13 (32 dagen geleden) @ harry
Gewijzigd door soundman2, 31-03-2024, 22:32

Hallo Marcel,

Ik heb voor elk metertje een losse voeding gemaakt. Nergens geen verbinding met massa of wat dan ook. Trafootje 12 volt, spanningsregelaar 9 volt, elco.

Groet Harry


Dat gaf ik al eerder aan. De meeste kleine trafo's hebben hebben vaak twee secundaire windingen. Die zijn los van elkaar en dan kun je ze parallel of in serie zetten, ze zijn van elkaar gescheiden.
Verder las ik dat de voeding om de meters te laten werken niet kritisch is, iets tussen 4,5 en 30 Volt DC.
Als je een kleine trafo neemt, 2x 6 volt of 2x 9 volt, heb je alleen nog een brugcel en een elco van een paar hondert uF nodig om elke meter individueel te voeden, twee per trafo. Je hoeft dan feitelijk nergens naar te kijken, de meters zijn geheel los van elke schakeling en je kunt ze dus op de meest gunstige manier aansluiten op de meet punten. Met twee kleine trafo's kun je al vier meers voeden. Er zou één puntje kunnen zijn en dat is de isolatie tussen de twee primaires. In het geval van de buizentester zou daar misschien een tamelijk hoge spanning kunnen voorkomen, bijvoorbeeld tijdens het meten over een anode weerstand.
De scheiding tussen de twee primaires moet dan tegen een paar honderd volt bestand zijn.
Als dat inderdaad het geval is, kun je de meters liever een eigen trafootje geven. Die dingen kosten de wereld niet en zijn heel compact. Je kunt de brugcel dan vervangen door twee diodes en dat scheelt ook weer een paar dubbeltjes.
Aansluitprobleem binnen 10 minuten geheel opgelost.
De dubbele meters van TS lijken praktisch, dat is in sommige gevallen ook zo, maar in het ontwerp van de buizentester waar de meters tussen twee punten stroom moeten meten , die tevens een hoge spanning voeren, gaat het falikant mis en moeten allerlei kunstgrepen worden toegepast, die de problemen maar ten dele oplossen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum