Philps Pro12 (Algemeen)

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 15-04-2024, 16:17 (17 dagen geleden) @ gert van wee

Tja dat weet ik niet. Maar het is opgenomen vanaf een online "software" toongenerator op een recorder Akai 215D waarvan ik denk dat hij op de juiste snelheid draait. Dan heb ik de band afgedraaid op een Sony TC630 dan meet ik 997 Hz. dus 0,3% afwijking. Die Sony is een eenmotorige machine! Ook nog getest op mijn Revox A77 995 Hz dus 0,5% afwijking.

De Philips meet nu -nadat ik de motor weer eens onderhanden heb genomen- 965Hz 3,5% afwijking. Dit is ook hoorbaar bij muziek, althans ik hoor het.

Het vliegwiel draait na een zwengel minuten na. Aandrukrol meer of minder druk levert niets op. De wervelstroom rem is inactief. Kortom in mijn ogen is de motor de oorzaak want ook in verticale stand wordt het anker naar achteren getrokken dus speelt weerstand die het kogeltje ondervindt aan het einde van de as toch een rol. En als ik in het lager naar de bodem kijk zie ik een duidelijk kuiltje.

Zolang je alleen de Pro12 gebuikt en geen banden uitwisselt is het natuurlijk geen probleem. Maar ja ik wil hem toch zo goed mogelijk op snelheid hebben.

Ik zal het advies van Soundman opvolgen en een test band secuur op lengte maken en de doorlooptijd op die manier testen. Ook interessant voor mijn andere recorders.

dank voor de reactie.

--
jschator(apestaartje)home.nl


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum