Reparatieverslag en werking RC5 afstandsbediening (Toestel of techniek)

door Cornelisjan @, Lunteren, 29-04-2024, 22:56 (17 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Cornelisjan, 29-04-2024, 22:58

Hey Ben,

Goed detective werk- Cor! Dat van die toggle bit- wist ik niet.

Ik had ook nog nooit van deze toggle bit gehoord naar mijn vriend dus wel.
Toen we bezig waren met het bitpatroon van een RC5 AB met de Pico was het eigenlijk de bedoeling de TV cijfers 1,2,3,4,5,6,7 en 8 op het scherm te krijgen.
Pas toen ik later thuis aan het puzzelen was met de gele cijfers ben ik er achter gekomen dat het een andere volgorde was geworden maar we kenden toen het RC5 protocol nog niet goed, vandaar deze merkwaardige volgorde.

Vondt het al vreemd dat dicht bij de radio op LW je bij de eerste keer indrukken
Dah-dit-dit-dit.. hoorde en bij weer indrukken zelfde knop 'daarna' Dih-dit-dit-dit...:-|

Heel knap dat jij het verschil van het logisch niveau van een 3e bit kan horen in een datablok van 14 bits met een tijdsduur van 24 ms:-D
Ik heb het hier nog even geprobeerd op een radiorecorder en op de LW kwam er een sterker geluid uit dan op de MW.

Die IR-leds krijgen 'korte' stroompulsen van ca. 1A te verwerken- goed hoorbaar op LW.

Ik heb ook de stroom gemeten van de AB RC5420.
In rust meet ik veel minder dan 10 uA, terwijl Philips 10 uA opgeeft en in bedrijf meet ik uiteraard een pulserende stroom van ongeveer rond de 12,5 mA.
Ik moet dit nog eens wat nauwkeuriger meten.

Zo'n digitale scope bv. van Rigol zou handig zijn voor die lange pulstreinen.

Zoiets staat ook op mijn verlanglijstje.
Mijn vriend kan er heel veel mee, onvoorstelbaar wat een mogelijkheden.

Die Graphit-33 is een goede, dure (€17= 200cc) oplossing- je hebt er maar zo weinig
van nodig. Zo'n bus zal ook maar een beperkte houdbaarheids datum hebben..

Ik betaalde iets van €23,88 voor 200cc maar kan zo snel geen houdbaarheidsdatum vinden op de bus.
Wat wel belangrijk is na gebruik de bus op de kop houden en spuiten tot er alleen nog drijfgas ontsnapt.

Groet,

Cor


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum