PLL-AM-SAM4: Een Compleet Mini-Radiostation (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 16-05-2016, 07:15 (2874 dagen geleden)

Beste Lezers,

Zoals velen van u weten heb ik een PLL-AM zendertje ontworpen, om zo onze oude radio's op de middengolf van muziek te kunnen voorzien. Van dat ontwerp zijn er momenteel honderden gebouwd, hetzij met behulp van een printplaat van mij, of via printplaten of bouwpakketten van anderen. Zelf gebruikte ik het zendertje naar alle tevredenheid. Echter, ik vond dat er nog iets miste. Ik wilde een schakeling maken die direct MP3 bestanden kan afspelen, en die dan op de middengolf uitzendt. Na enkele prototypes op eurokaartformaat (160x100 mm), is het me uiteindelijk gelukt om de hele schakeling op dezelfde maat te krijgen als het oorspronkelijke zendertje, zodat het in hetzelfde Hammond-kastje past. Bovendien heb ik het zendertje uitgebreid met stereo FM. Zodat het uiteindelijk een mini-radiostation geworden is, dat simultaan op FM en AM kan uitzenden.

Het gaat om een complex circuit dat vrijwel geheel in SMT is uitgevoerd. Het is dan ook niet geschikt om direct na te bouwen, tenzij men beschikt over de middelen en ervaring om SMD's met een pitch van 0,5 mm te kunnen solderen. Toch wilde ik jullie het resultaat niet onthouden.

[image]
[image]

Onderop de print zit de houder voor de micro-SD kaart:
[image]

De kern van de schakeling is een microcontroller van Atmel ATSAM4S8B. Deze stuurt het display aan, leest de MP3 files van SD-kaart of microSD-kaart, decodeert de MP3 naar audio en speelt die af via de interne DAC's. Verder bevat het de delers voor de AM-PLL. Zoals opgemerkt heb ik er ook een FM zendertje bij ingebouwd. Dit kan eenvoudig met behulp van het IC dat je in die FM-transmitters voor in de auto vindt. Het leuke is dat het ook nog stereo is. De FM en AM zendertjes werken onafhankelijk van elkaar, zodat ze ook tegelijk kunnen uitzenden.


De voorkant bevat alle elementen voor de bediening. het display is een goedkoop OLED displaytje dat je via Ali-express kunt bestellen. Naast het display bevat de voorkant vier drukknoppen en de twee SD-card-houders. Op het display zie je:

[image]


1) huidig tracknummer / aantal tracks op geselecteerde de kaart
2) verstreken speeltijd in de track / totale speeltijd van de track
3) Filenaam van de track. Als die langer is dan 16 tekens, dan wordt die weergegeven in de vorm van een lichtkrant (vandaar dat die op de foto “bewogen” lijkt)
4) Geselecteerde audiobron. Naast SD en micro-SD, kan ook een 400 Hz sinus, 1 kHz sinus, en driehoekgolven geselecteerd worden (handig bij het afregelen van radio's)
5) Indicatie of de audio afgespeeld of gepauzeerd is
6) Frequentie en golflengte van de middengolfzender (indien geactiveerd).
7) Frequentie en kanaal van de FM-zender (indien geactiveerd)


De knoppen zijn:

A) stap terug afhankelijk van de actieve functie kan dat tracknummer, frequentie, tijd, enz. zijn
B) stap vooruit afhankelijk van de actieve functie kan dat tracknummer, frequentie, tijd, enz. zijn
C) OK knop
D) Menukeuze knop

Hieronder zie je de ingebouwde zender, en de zender in bedrijf op middengolf en FM.

[image]
[image]

Het zendertje is nog niet helemaal af. Ik had last van aardlussen of overspraak waardoor ik de voeding van de zender moest loskoppelen van die van het digitale circuit (vandaar het rode patch-draadje). Ik moet dus nog één printslag maken.

Otto


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum