Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne (Gezocht)

door franc @, Loosbroek, 05-11-2012, 13:16 (4196 dagen geleden)

Hallo,

Ik ben op zoek naar het schema van de ontvanger zoals getoond op de Zendamateur beurs in Apeldoorn ongeveer 5 jaar geleden.
Deze had 1 of 2 transistoren en was verder heel eenvoudig.

Wie kent dit of heeft het schema of doorverwijzing naar een site?

Ik hoor het graag.

Groeten Frank

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door Laurens @, Zaandam, 05-11-2012, 13:39 (4196 dagen geleden) @ franc

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door soundman2 @, Wouw, 05-11-2012, 14:06 (4196 dagen geleden) @ franc

Energie uit de lucht is niet nieuw. Als je dicht genoeg bij een zendstation woont, kun je er zelfs lampen op laten branden. De eigenaren van zenders zijn niet zo gecharmeerd van dergelijke energie opname. Ik meen dat dat zelfs verboden is om op die manier veldsterkte te onttrekken.
Voor de transistorontwerpjes zal het allemaal wel meevallen.

Soundman2

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door ruudtx @, Utrecht, 05-11-2012, 16:05 (4196 dagen geleden) @ soundman2

Een verbod om veldsterkte te ontrekken is mij geheel onbekend en lijkt me niet waarschijnlijk.

Het energie ontrekken heeft alleen maar effect als het vlak bij de zendmast gebeurt, en daar mag je bijna nooit bijkomen.
Na enkele tientallen meters, afhankelijk van de sterkte vd zender, heeft het al geen zin meer.

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door Ed van der Weele † @, Zeist, 05-11-2012, 17:18 (4196 dagen geleden) @ ruudtx

Dat verbod op het laten branden van lampen op zendenergie heb ik meer dan 40 jaar geleden ook gehoord.
Het werd verteld door iemand van de Radio Controle Dienst.
De boeren in de omgeving van Lopik verlichtten hun stallen en schuren met energie van de radiozenders, en daar werd op gecontroleerd.
Aldus het verhaal.

Alleen de Telegraaf- en Telefoonwet uit die tijd kan daar uitsluitsel over geven.

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door PA1BJ, 05-11-2012, 18:05 (4196 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dat zal zeker gaan met die lampen !
Heb net even een 800 ohm luidspreker rechtstreeks op een kristal-ontvanger
aangesloten en de 747 khz is hier in Apeldoorn zowaar hoorbaar tot een meter afstand van de speaker..
Dit lijkt me handiger dan een versterkertje op die energie.
M 'n antenne is 25 meter draad.

Bert-jan

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door franc @, Loosbroek, 05-11-2012, 18:16 (4196 dagen geleden) @ PA1BJ
Gewijzigd door franc, 05-11-2012, 18:19

Hoi,

Alvast iedereen bedankt voor de respons!

Dat van die lampen op zend energie wist ik niet maar kan me het wel voorstellen.
Maar werd de ontvangst slechter als de omwonende van zo'n zendmast er verlichting op lieten branden?
Inmijn buurt zal dat beslist niet getunneld hebben, iedere zendmast is minimaal 30 km bijmij vandaan.

En Bert-Jan,

Dat van een 800 ohm speaker op een kristal ontvanger ken ik, dat deed ik bij mijn eerste experimenten op radiogebied ook en het was bij niet te veel omgevingslawaai redelijk verstaanbaar.

Maar waar ik naar zocht is een vermoedelijk 2 transistorontvanger met terugkoppeling en een trapje audioversterking en het project had silicium transistoren voorzover ik weet.

Groet Frank

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door Pieter Vos @, 05-11-2012, 18:22 (4196 dagen geleden) @ PA1BJ

Dat zal zeker gaan met die lampen !
Heb net even een 800 ohm luidspreker rechtstreeks op een kristal-ontvanger
aangesloten en de 747 khz is hier in Apeldoorn zowaar hoorbaar tot een meter afstand van de speaker..
Dit lijkt me handiger dan een versterkertje op die energie.
M 'n antenne is 25 meter draad.

Bert-jan

Aardig te horen. Ik heb iets dergelijks, namelijk een raam antenne kristal ontvanger met daarop rechtstreeks een 800 ohm luidspreker. Deze kristal radio heb ik al weken aan staan op 747 kHz, het toestel speelt op de energie van de zender zonder enige bij-voeding. Gratis Radio 5, wel zacht maar door mijn hele hobby zolder hoorbaar. Nu woon ik op slechts ca 20 km van de Flevo MG zender. Maar een lampje laten branden op de Flevo MG zender, daarvoor is de veldsterkte bij mij al te zwak.

Op het Buizenradioclub Forum is in mei 2012 een hele discussie geweest over kristal ontvangers en ook de middengolf ontvanger gevoed vanuit de antenne. wellicht interessant om eens te herlezen. Zie http://www.buizenradioclub.nl/forum/26-algemeen/17415-zelfbouw-kristal-ontvangertje.html

mvg, Pieter.

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door TransistorTube, 06-11-2012, 08:52 (4195 dagen geleden) @ Pieter Vos

Goedemorgen,:-)

Misschien een domme vraag: Maar hoe werkt dat om lampen op die antenne energie te laten branden?
Kan iemand dat in Jip en Janneke taal verklaren aan mij?:-D
Bij voorbaat hartelijk dank.....

Vriendelijke groeten, TT:-D

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door soundman2 @, Wouw, 06-11-2012, 11:45 (4195 dagen geleden) @ TransistorTube

Goedemorgen,:-)

Misschien een domme vraag: Maar hoe werkt dat om lampen op die antenne energie te laten branden?
Kan iemand dat in Jip en Janneke taal verklaren aan mij?:-D
Bij voorbaat hartelijk dank.....

Vriendelijke groeten, TT:-D

TL buizen gaan soms niet meer uit, branden dus spontaan.
Meestal heb je een afgestemde kring nodig en eventueel impedantie aanpassing naar de lamp.
Een afgestemde kring is in feite een spoel met daaraan parrallel geschakeld een condensator. Bij de juiste waardes komt de kring in resonantie en verkrijg je een vrij hoge uitgangsspanning, waarop een lamp kan branden.
Wordt nou niet meteen enthousiast, want het werkt alleen in de buurt van zeer sterke zenders.

Soundman2

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door TransistorTube, 06-11-2012, 12:19 (4195 dagen geleden) @ soundman2

Goedemiddag Soundman,

Bedankt voor de uitleg!:) Ik begrijp het nu enigzins :-D
Overigens grappig verschijnsel, en dat werkt dus alleen bij TL-verlichting.
Nog nooit geweten.......

Vriendelijke groeten, TT:m:

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-11-2012, 12:35 (4195 dagen geleden) @ TransistorTube
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-11-2012, 12:36

Bij TL verlichting werkt het soms zelfs zonder dat de lamp aangesloten is (maar dan moet het veld wel een voltje of 60 per meter zijn schat ik, als hij meer dan een klein beetje flikkerend moet oplichten). Er zijn daadwerkelijk contactloze inductielampen die volgens dat principe werken (verlichting met een zendmodule in de voet, maar ook in de jaren '60 waren er al neonreclames waar je gewoon "live" andere letters in kon steken; de zendantenne zat in de balk).

Bij gloeilampen en andere verbruikers heb je altijd de beschreven afgestemde kring nodig, of in extreme gevallen simpelweg een draadantenne.

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door pieter155, 06-11-2012, 14:51 (4195 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Was het niet de omheining van de percelen die hiervoor gebruikt werden als lange draadantenne?

Ben best wel eens benieuwd of hier nog oud nieuwsmateriaal van terug te vinden is. Gewoon voor de gein!

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door GottfriedJulius, 06-11-2012, 12:48 (4195 dagen geleden) @ soundman2

En zo deden wij dat aan boord van ons zendschip. ( Veronica).


Juul

[image]

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door TransistorTube, 06-11-2012, 19:52 (4195 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Geweldig!:-)

Sorry, off-topic, maar rete-interessant:-D
Zou ik dus met een eind draad een fietslampje kunnen laten branden, of een LED?
Ben benieuwd.......

Vriendelijke groeten, TT:m:

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door Bert jan, 19-01-2014, 23:14 (3756 dagen geleden) @ TransistorTube

Na wat ge-experimenteer is het me vandaag gelukt op een kristalontvanger een ledje te laten branden op 1400 meter afstand van een FM omroepzender.
Deze is 20 Kw ERP.

Het bleek nodig naar ca. 2000 ohm omhoog te transformeren, dit vanaf een dipool.
De grote spoel en de eigencapaciteit van de diodes vormen een 'opslingerkring'.
Bij testen bleek 50 mV / 75 ohm vanaf een meetzender op 103 Mhz net voldoende.
Dit is slechts 30 microwatt.
De detectiediode is belangrijk. Ik heb 2x 5082-2835 Schottky gebruikt.
De led is een vrij normale rode led.
Hier het schema. De C's zijn trimmers van 20 pf.
[image]
[image]
[image]

Bert Jan pa1bj

Middengolf ontvanger gevoed vanuit antenne

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-11-2012, 22:52 (4195 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Paul Brouwer, 06-11-2012, 22:53

Dit heb ik ik het verre verleden ook ee meegemaakt. Ji sluit een TL-balk aan en ee staat te flikkeren tot en met. Omdraaien van de draden van de stroombron maakte een einde aan dit fenomeen. Sterkere zenders hand ik niet in de beurt van Haarlem maar toch flikkerde de TL-bak.

Een hand langs de TL-lamp halen, versterkte het effect alleen maar.

Groeten,
Paul

--
[image]

Om op het onderwerp terug te komen . . .

door Ed van der Weele † @, Zeist, 06-11-2012, 15:39 (4195 dagen geleden) @ franc

Met Google kwam ik niet verder dan kristalontvangers, maar op het forum Circuits Online vond ik met de zoekfunctie dit schemaatje (klik).

Om op het onderwerp terug te komen . . .

door vanderwaal @, Ridderkerk, 06-11-2012, 19:54 (4195 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Goedenavond,ik woon in Ridderkerk en de afstand tot Heinenoord is 10 kilometer.
Daar staat de zender van Radio 10 Gold.Met de antennekring schakeling van de Philips pionier Junior,meet ik bij het afstemmen op deze zender na de detector
ongeveer 0.6 volt.Dit is gemeten met een digitale multimeter.
Mogelijk heeft iemand hier iets aan.
Gtort van Jan.v.d.waal uit Ridderkerk.

powered by my little forum