knipperlicht automaat (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 31-07-2013, 20:03 (3914 dagen geleden)
Gewijzigd door frits, 31-07-2013, 20:36

Geachte Forummers,
Nu we het in deze komkommertijd toch hebben over wasmachines, stofzuigers ect.
hierbij een vraagje aan het forum over de knipperlicht automaat van mijn Honda
motorfiets. De automaat bleef hangen en bij openmaken bleek dat aan een
ingebrand contact van het relais te liggen dit weer mooi vlak gemaakt en de zaak
werkte weer. Toch als ik het inwendige bekeek bleef de vraag hoe werkt het
nu eigenlijk? Ik heb schematisch de diverse componenten getekend in een schema
maar begrijp de werking nog niet.
Het relais bestaat uit een anker met 1 kontakt en om de kern die aan het anker
trekt is eerst een spoel met dunne draad gewikkeld met daaroverheen een spoel
van dik draad. Ik zou graag weten hoe het nu precies werkt want mijn kennis schiet hier te kort. Het schema voeg ik bij.
Hartelijk dank voor jullie mogelijke hulp,
Groet Frits jansen
PS het gaat om een mitsuba elektronische knipperautomaat 6961
voor de volledigheid[image]

knipperlicht automaat

door Paul Brouwer @, Haarlem, 31-07-2013, 20:26 (3914 dagen geleden) @ frits

Volgens mij (was vroeger tenminste zo) werken die knipperautomaten met een stripje bi-metaal wat door een spoel verwarmd wordt indien er stroom door loopt.

Het bi-metaal trekt bij verwarming iets krom wat de stroomkring onderbreekt en de spoel geen warmte meer afgeeft waardoor het bi-metaal weer afkoeld en recht trekt, waardoor de stroomkring hersteld wordt en de cyclus weer van voren af aan begint.

Groeten,
Paul


NB
Ingebrandde contacten duidt doorgaans op een slechte condensator (elco).

--
[image]

knipperlicht automaat

door frits @, Meppen Dtsl., 31-07-2013, 20:40 (3914 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hoi Paul ,
Bedankt voor je reactie, de oude automaten met het bimetaaltje heb ik ook
wel gezien, maar men spreekt hier van een elektronische automaat en ik vermoed
dat de truc in de C met een van de spoelen zit maar hoe precies is mij niet duidelijk. Hopenlijk weet een van onze forummers het fijne ervan ik ben benieuwd
Groet frits

knipperlicht automaat

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 31-07-2013, 22:12 (3914 dagen geleden) @ frits

Het desbetreffende motorvoertuig is mij volkomen onbekend maar je schema en beschrijving zijn wel duidelijk zodat ik een poging kan wagen.

Een paar dingen moet je van te voren weten.
- De kracht van een relaisspoel hangt af van de stroom door die spoel èn het aantal windingen van die spoel. Het is met wat we nu weten niet uit te maken welke het sterkst is. Dat is ook niet van veel belang. Klaarblijkelijk zijn beide in staat het relais aan te laten trekken.
- Er wordt dikwijls gezegd dat een condensator geen gelijkstroom doorlaat en dat is ook zo. Maar een condensator kan wel met een gelijkstroom geladen en ontladen worden.

Bij het aanzetten is de combinatie S1/C kortgesloten. Daar gebeurt dus nog niks.

S2 heeft een heel lage weerstand waardoor de lamp onmiddellijk aan wil. Alleen, dat trekt een grote stroom door S2, het relais trekt daardoor aan en het relaiscontact wordt verbroken. De stroom door S2 valt weg en het relaiscontact zou weer sluiten als niet inmiddels S1 stroom was gaan trekken. Daardoor blijft het relais voorlopig aangetrokken.

De stroom door S1 laadt de condensator op, waardoor de spanning over de condensator stijgt. Daardoor neemt de stroom af en na een tijdje zal het relais afvallen.

De lamp gaat weer aan en S2 krijgt weer stroom. Alleen, nu is de condensator geladen en die gaat zich over het contact ontladen. De ontlaadstroom is tegengesteld aan de stroom door S2. De magnetisch krachten heffen elkaar op totdat de condensator zover ontladen is dat hij niet genoeg stroom meer kan leveren. Dan trekt het relais door S2 weer aan en begint het verhaal overnieuw.

Het gaat mij te ver dit elektronisch te noemen. Elektromechanisch is meer op zijn plaats. Maar ja, elektronisch verkoopt beter.

Het weerstandje van 130 Ohm doet aan dit verhaal niet mee. Toch zit het er niet voor niets. Als de schakeling aan staat maar de lamp uit is, zal er een beetje stroom via de weerstand door de lamp lopen. Niet veel, hoogstens een 100mA. Niet genoeg om de lamp licht te laten geven maar zo wordt de gloeidraad wel een beetje voorverwarmd. Dat vermindert de inschakelpieken en komt de levensduur van de lamp zeer ten goede.

Dit is wat ik uit schema en beschrijving op kan maken. Als iemand het beter weet, maak mij deelgenoot. Ik ben altijd bereid iets bij te leren.

petrus bitbyter

knipperlicht automaat

door franshack @, Hengelo ov, 31-07-2013, 22:37 (3914 dagen geleden) @ frits

Als je het schema iets anders opzet wordt het je wel duidelijk denk ik.
Vooraf: een relais wordt aangetrokken door een bepaald magnetisch veld (MV)
dat opgewekt wordt door een aantal AmpereWindingen (AW)
dus stroom (A) x n. windingen (W) = MV
Weinig windingen x grote stroom= MV
Veel windingen x kleine stroom= MV

[image]

fase 1: schakelaar s sluit, lamp gaat aan, grote stroom ( lamp is koud, weerstand laag ) door de dikke windingen,
relais komt 'op' contact gaat open.
fase 2: relais contact open, lampstroom door de weerstand en door de dikke windingen,
over de weerstand ontstaat een spanningsval ( deze spanningsval werkt als spanningsbron voor het laden van de condensator )
laadstroom condensator maximaal door de vele dunne wikkelingen. Door de som van de twee stromen blijft het relais 'op'.
fase 3: als de condensator geladen is is de laadstroom minimaal en de lampstroom (lamp is heet, weerstand hoog)
die door de dikke wikkelingen loopt niet meer voldoende om het relais te bekrachtigen, het valt af, contact sluit.
fase 4; condensator wordt via de dunne wikkelingen van het relais ontladen ( via het contact)
dit in tegengestelde stroomrichting ( demagnetisatie )het verhaal begint opnieuw.

De tijd interval kan mechanisch geregeld zijn of er wordt een remanent magneetje gebruikt, ook het lampvermogen is een factor.

Gr.

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

knipperlicht automaat

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2013, 23:19 (3914 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Maurice, 31-07-2013, 23:55

Ter aanvulling,

Je hebt een snelle aantrek spoel - dikke draad -grote stroom
en de houd spoel - dunne draad-lage stroom

De spoel met dikke draad trek rap de spoel aan , hiervoor is een wat groter magnetisch veld, is stroom- nodig.
Vervolgens de houd spoel - dunne draad en hoeft enkel nog maar wat te plakken.
Nu door de combinatie met de condensator ontlaad de zaak zich en valt af na berekende tijd RC-tijd.
Omdat de knipperschakelaar nog in staat strekt de dikke spoel snel weer aan, schakelt over op de houd spoel en door RC-tijd valt relais na X-tijd weer af, enz.
De lampen Links cq Rechts wordt de keuze met de richting schakelaar gemaakt, vandaar maar 1 knipperrelais.

Licht brand dus als je net je schakelaar aan gezet hebt.

Een en ander is ook afhankelijk van de lampen Wattage.
Trek maar 1 lamp los zal de zaak sneller knipperen.
Vandaar dat dergelijke knipperrelais geheel niet werken met moderne LEDlamp vervangers.Tenzij er weerstanden parallel aan staan om feitelijk weer een gelijkwaardig wattage van de org lampen te verkrijgen.

Een dergelijk dubbele spoelwerking zit ook in flipperkasten betreft bediening
flippers.
Dikke draad voor rap en snel aantrekken en vervolgens indien geheel aangetrokken wordt over geschakeld op de dunnedraadspoel welke enkel als houdspoel werkt.
Voorkomt dat de spoel door de hoge stroom doorbrand bij lieden die lang de knoppen ingedrukt houden.
[image]

[image]

knipperlicht automaat

door frits @, Meppen Dtsl., 01-08-2013, 10:04 (3914 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door frits, 01-08-2013, 10:08

Beste Forummers,
Allen hartelijk dank dat jullie de moeite hebben genomen met mij mee te willen
denken over dit probleem. Ik stond een beetje op 1 been omdat ik twijfelde
over de dikke en dunne spoel (trafowerking?)
Als ik het goed begrepen heb komt dus het relais in werking door meteen een grote stroom bij inschakeling door spoel S2 en het zou dus eigenljk na onderbreking van het relaiscontact weer in zijn rustpositie willen terugvallen
maar dit wordt verhinderd doordat C zich ondertussen ook opgeladen heeft en
via spoel S1 in staat is het relais nog een tijdje aangetrokken te houden totdat
C ontladen is en de zaak dan weer overnieuw begint.
Het typenummer dat ik vermelde was van het bewuste relais en die schijn je terug te kunnen vinden in vrijwel iedere motor of auto die in Japan geproduceerd
is.
Nogmaals hartelijk dank ik heb er weer wat bij geleerd,
Met vriendelijke groet, Frits Jansen

powered by my little forum