Met Quad conversie kan 't ook (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 25-01-2014, 10:29 (3750 dagen geleden)

Van de week heb ik een Barlow Wadley gekocht. Dit kortegolftoestel werkt met drievoudige conversie. Een lage MF van 455kHz voor de selectiviteit. Een hoge van 45MHz voor de spiegelonderdrukking. En een derde van 2-3MHz om de afwijking in de eerste oscillator te compenseren.

Alleen... Het is een echte kortegolfradio, middengolf doet het ook nog wel aardig, maar lang zit er niet op. Dus de Kent LG converter er maar even bij gepakt. Deze mixt het antennesignaal met 10MHz zodat langegolfstations tussen 10150 en 10300 kHz komen. De BW kan ze dan prima horen! Na vier keer conversie, de 198 gaat via 10198, 44698, 2198 en 455 naar LF.

De sterke omroepstations op de LG komen goed door, maar behalve de echte stations die je verwacht, wemelt het tussen 10 en 11 MHz van de spookstations die in een van de mixers worden toegevoegd als bijproduct door menging met een harmonische. Zowel de Kent als de Barlow Wadley zijn nogal genereus in het produceren van dit soort spoken, dus in samenwerking van die twee heb je al snel een "volle" band!

Met Quad conversie kan 't ook

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 25-01-2014, 11:08 (3750 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door wvogel58, 25-01-2014, 11:10

Waarschijnlijk heb je teveel versterking in het frontend. Als je er een 10 dB verzwakker zet tussen het frontend en de Barlow Wadley, neemt de 3e graads intermodulatie met 30 dB af. De afstand tussen de gewenste stations en de 3e graads IM produkten wordt dan 20 dB beter.

De Barlow Wadley heeft een intermodulatievrij dynamisch bereik van slechts 60 dB. De preselectie in deze ontvanger maakt veel goed.

Met Quad conversie kan 't ook

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 25-01-2014, 14:25 (3750 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Van de week heb ik een Barlow Wadley gekocht. Dit kortegolftoestel werkt met drievoudige conversie. Een lage MF van 455kHz voor de selectiviteit. Een hoge van 45MHz voor de spiegelonderdrukking. En een derde van 2-3MHz om de afwijking in de eerste oscillator te compenseren.

*** Deze compensatie is niet perfect voor zeer snelle variaties in de VFO frequentie (faseruis), door het verschil in looptijd tussen het breedbandige MF kanaal (45 MHZ +/- 650 kHz) en het smalbandige MF kanaal (42,5 MHz +/- 150 kHz).
Hierdoor vind je op afstand van zeer sterke signalen mogelijk ruisbulten (reciprocal mixing).

De achterzetontvanger van 2 - 3 MHz heeft een zelfoscillerende mixer naar 455 kHz, de oscillatorfrequentie loopt weg bij zeer sterke signalen van meer dan 60 dB boven het ruisniveau van de ontvanger.

De preselectie doet het alleen goed bij de lagere frequenties op de kortegolf. Bij hoge kortegolffrequenties wordt het hele spectrum direct overgezet naar de 1,3 MHz brede 1e MF. Een gelukkige bijkomstigheid is dat de signalen boven 15 MHz meestal zwak zijn, zodat oversturing daar een minder groot probleem is.

Dit alles maakt de Barlow Wadley niet erg geschikt als achterzetontvanger voor een langegolf converter.

De Barlow Wadley is wel te verbeteren door de hoogfrequent versterking bewust te matigen. Dit kan al bereikt worden door de 1e hoogfrequent transistors te voorzien van weerstandjes van enkele tientallen Ohms (22 Ohm) in serie met de emitters.(emitters onderbreken en de weerstanden tussen de onderbreking monteren). De gevoeligheid van de ontvanger wordt iets minder, maar de intermodulatievastheid wordt stukken beter.


Alleen... Het is een echte kortegolfradio, middengolf doet het ook nog wel aardig, maar lang zit er niet op. Dus de Kent LG converter er maar even bij gepakt. Deze mixt het antennesignaal met 10MHz zodat langegolfstations tussen 10150 en 10300 kHz komen. De BW kan ze dan prima horen! Na vier keer conversie, de 198 gaat via 10198, 44698, 2198 en 455 naar LF.

De sterke omroepstations op de LG komen goed door, maar behalve de echte stations die je verwacht, wemelt het tussen 10 en 11 MHz van de spookstations die in een van de mixers worden toegevoegd als bijproduct door menging met een harmonische. Zowel de Kent als de Barlow Wadley zijn nogal genereus in het produceren van dit soort spoken, dus in samenwerking van die twee heb je al snel een "volle" band!

Met Quad conversie kan 't ook

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 25-01-2014, 15:40 (3750 dagen geleden) @ wvogel58

Wim,

Dank je wel voor deze uitleg over de BW.
Altijd leuk te weten wat je in huis hebt!

Ik vind de BW een wondertje voor zijn tijd, maar nu is hij technisch achterhaald.
Om op KG en MG te luisteren (en met de converter de LG en daaronder) heb ik een Philips D2999.
Deze is digitaal, dus altijd nauwkeurige frequentieaanduiding.

De Quad conversie was alleen een aardigheidje om te proberen.
De BW modificeren doe ik liever niet.

Heb jij misschien ervaring met het afregelen van de eerste oscillator en MHz schaal?
Ik heb het manual, het staat op p5, maar ik kom er niet helemaal uit.

Gerard.

Met Quad conversie kan 't ook

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 25-01-2014, 23:29 (3749 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De D2999 heeft ook zijn nukken. Stem maar eens af op een stabiele omroepzender, en zet de BFO eens aan. Je moet dan een mooi strakke toon horen, bij de D2999 is dit niet het geval en zit er frequentiemodulatie op het audiosignaal dat je hoort!

Met Quad conversie kan 't ook

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 25-01-2014, 22:12 (3749 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Van de week heb ik een Barlow Wadley gekocht. Dit kortegolftoestel werkt met drievoudige conversie. Een lage MF van 455kHz voor de selectiviteit. Een hoge van 45MHz voor de spiegelonderdrukking. En een derde van 2-3MHz om de afwijking in de eerste oscillator te compenseren.

Alleen... Het is een echte kortegolfradio, middengolf doet het ook nog wel aardig, maar lang zit er niet op. Dus de Kent LG converter er maar even bij gepakt. Deze mixt het antennesignaal met 10MHz zodat langegolfstations tussen 10150 en 10300 kHz komen. De BW kan ze dan prima horen! Na vier keer conversie, de 198 gaat via 10198, 44698, 2198 en 455 naar LF.

Foutje: de achterzetontvanger loopt niet van 2 - 3 MHz, maar van 3 - 2 MHz. Het frequentiespectrum wordt daar omgekeerd. Reken het maar na!

Geen 2198 kHz dus, maar (3000 - 198) = 2802 kHz.

De sterke omroepstations op de LG komen goed door, maar behalve de echte stations die je verwacht, wemelt het tussen 10 en 11 MHz van de spookstations die in een van de mixers worden toegevoegd als bijproduct door menging met een harmonische. Zowel de Kent als de Barlow Wadley zijn nogal genereus in het produceren van dit soort spoken, dus in samenwerking van die twee heb je al snel een "volle" band!

Met Quad conversie kan 't ook

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-01-2014, 15:45 (3747 dagen geleden) @ wvogel58

Foutje: de achterzetontvanger loopt niet van 2 - 3 MHz, maar van 3 - 2 MHz. Het frequentiespectrum wordt daar omgekeerd. Reken het maar na!
Geen 2198 kHz dus, maar (3000 - 198) = 2802 kHz.

Briljant gezien Wim! Inderdaad werkt de afstemcondensator van het kHz bereik ook omgekeerd: dus bij hoge frequentie is de condensator IN gedraaid en als je omlaag gaat ik kHz, draai je de drievoudige C UIT.

Maar de omkering van het afstembereik gebeurt niet in de tweede maar in de eerste conversie, als ik het goed heb nagerekend. Ik snapte nl niet hoe die omkering in de tweede mix zou kunnen.

In de eerste conversie wordt het RF signaal gemixt met een Oscillator die 45MHz BOVEN de 1e IF staat. Daar krijg je dus:
f_uit = f_osc - f_in !!
De tweede mixer mixt met een frequentie van 42.5 naar het 2 tot 3 bereik en geeft dus geen omkering:
f_uit = f_in - 42,5

[image]

In mijn BBC voorbeeld is dan inderdaad de derde MF 2802 zoals Wim stelt.
De eerste MF wordt door mijn converter geleverd en is 10198.
Maar de tweede MF moet zijn: 45.5 - 198 dus 45302 kHz.

Nou nog even uitrekenen hoe de afwijking van de eerste LO wordt gecompenseerd, want dat is precies waar je een Barlow Wadley voor hebt.
Stel de LO staat niet helemaal scherp op 55500kHz maar op 55500+d.

Ik heb een prachtige f0 van 198, de originele zender.
en een mooie f1 van 10198 uit de converter.
Dan wordt de volgende mengfrequentie:
f2 = f_osc - f1 = 55500+d - 10198 = 45302+d,
de afwijking d is hopelijk klein en de frequentie ligt binnen de doorlaat van de 45MHz versterker.
Het mengsignaal van de volgende trap wordt verkregen uit de eerste oscillator en verschilt daar een geheel aantal MHz van en is nu f_osc = 42500+d. De 1e LO is immers gemixt met een harmonische van een 1MHz kristal. De volgende frequentie wordt dus
f3 = f2- f_osc = (45302+d) - (42500+d) = 2802,
de twee d vallen tegen elkaar weg: voila drift compensation.

Met Quad conversie kan 't ook

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 28-01-2014, 17:03 (3747 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De drift compensation klopt helemaal voor langzame variaties in de oscillatorfrequentie. Voor snelle variaties klopt het niet meer vanwege het verschil in looptijd tussen het breedbandige 45 MHz kanaal en het smalbandige 42,5 MHz kanaal.

Daardoor kunnen op meer dan 100 kHz afstand van de gewenste signalen ruisbulten ontstaan, door zijband(fase-) ruis van de VFO.

Met Quad conversie kan 't ook

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-01-2014, 03:07 (3749 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Naar aanleiding van een lovend artikel in Radio Bulletin april 1975 kocht ik ook zo'n Barlow-Wadley ontvanger.
Ik vond het een bittere teleurstelling. Door alle IM-producten en andere rommel was het toestel eigenlijk onbruikbaar.
Ik heb het binnen een jaar weer verkocht en een Grundig Satellit 3400 aangeschaft. Die doet het een enorm stuk beter.
De Satellit 3400 staat hier overigens nog altijd in een (stoffig) hoekje. Met de storing van de huidige elektronische apparaten valt er weinig meer te beluisteren op de kortegolf.

Met Quad conversie kan 't ook

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 26-01-2014, 20:34 (3749 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik heb in mijn jonge jaren (ik ben nu 60) al heel wat ontwerpfouten uit met name Japanse radio's gehaald.

Als je een ontvanger goed wilt krijgen, zeker als achterzetontvanger voor een converter, let dan op de optimale verdeling van versterking en selectiviteit.

Zo heb ik eens een Realistic DX302 voorzien van een breedbandige middenfrequenttrap minder (bipolaire transistor weggeknipt en de voormalige basis en collector aansluiting vervangen door een 3 pF koppel-C, op 55 MHz). Het intermodulatiegedrag van die ontvanger was daarna stukken beter!

Een andere veel gemaakte fout is veel te veel RF versterking. Je moet net voldoende RF versterking hebben om een goede gevoeligheid te bereiken; alles wat je meer doet verslechtert de intermodulatievvastheid!

Met Quad conversie kan 't ook

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 26-01-2014, 20:37 (3749 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Met dank aan het Agentschap Telecom in Groningen en de huidige EMC normen commissies die meer goed vinden dat wat voor een serieuze radioluisteraar acceptabel is !!!

powered by my little forum