Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 05-11-2014, 22:09 (3452 dagen geleden)

Vandaag kreeg ik van Piet Kralt een "onderdelenpakket" binnen, bestaande uit een aantal GE transistors.
Ik heb meteen de flipflop schakeling in elkaar gezet en deed een verrassende ontdekking.
Omdat ik allerlei meetgegevens erbij wil hebben, kom ik er uitgebreid op terug.
Hier alvast het schema en de testopstelling.

[image]

[image]

[image]


Soundman2

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-11-2014, 14:55 (3451 dagen geleden) @ soundman2

Mooi! Ik zie dat een gewoon 6V 50mA Lampje hier ook op werkt. :-)
Ik ben benieuwd naar het vervolg....

Groeten,
Paul

--
[image]

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door soundman2 @, Wouw, 08-11-2014, 11:44 (3449 dagen geleden) @ soundman2

Vandaag het proefproject weer gestart. De schakeling is precies volgens de docu opgebouwd met de originele waardes.
Verschil is er wel, de schakeling is gevoed uit een voeding ingesteld op 7,6 volt.
Gr7 en GR7a, alsook C302 niet gemonteerd.
Ik heb twee lampjes, een echte 7121D en een achterlichtlampje van de fietsenmaker, 6V. Volgens de beste man 50mA, maar op de fitting staat 6V 0,6W. Het lampje trekt inderdaad 100mA.
Om te weten of de AC127 in de schakeling beide lampjes kan laten branden, heb ik de AC127 aangestuurd met een weerstand van 3k3. Hoewel erg krap, ging ook het 100mA lampje normaal branden. Het is op het kantje, want de basisstroom was ca 2 mA en volgens het boekje is de stroomversterking van de AC127 slechts 50 maal.
De schakeling stelt een Schmitt-trigger voor, maar ideaal is hij niet, zeker niet vergeleken met wat tegenwoordig mogelijk is. Evenwel werkt de schakeling naar behoren.
Ik heb een aantal metingen gedaan met het lampje juist vol aan en ook als het 38KHz signaal geheel afwezig is. De potmeter R302 stond daarbij in de middenstand.
Het geheel heb ik aangestuurd met een uitgangsimpedantie van 50 Ohm. In een later stadium ook met 600 Ohm. De schakeling werkt perfect zij het dat het overgangsgebied tussen aan en uit niet strak gedefinieerd is.
De schakeling werkt zonder mankeren met een lampje 6V 0,6 watt en natuurlijk ook met de 7121D. Het toegevoerde signaal om het lampje vol te laten branden, was bij de 7121D 3,75 volt (ca 10,5Vtt.). Bij het andere lampje was 5,5V (ca 15,4Vtt) nodig. De AC127 was daarbij volledig in verzadiging en de restspanning over de transistor bedraagt in beide gevallen ca 0,1V. De spanning over het lampje is in beide gevallen 6,8 volt. Let wel dit is allemaal met de potmeter in de middenstand!
Daarna is de potmeter R302 op max gezet. De gevoeligheid was nu 2,3 volt (6,44Vtt) en 2,4 volt (6,72Vtt) Met de toongenerator op 600 Ohm, zijn de waardes ca 0,3 volt hoger.

In de oorspronkelijk thread wordt aangegeven dat uit de decoder 4Vtt komt. Dat is te weinig.
In het oorspronkelijke schema staat als emitterspanning voor TS4 en TS5 een spanning opgegeven van -1,8 volt. Dat houdt in dat, als de potmeter op max gevoeligheid staat, er minimaal 2 volt nodig is om TS4 in geleiding te krijgen. Met het spanningsverlies in de diode GR8, van 0,2 volt, moet er dus minimaal een signaal zijn wat2,2 volt oplevert. De top-topwaarde van het 38KHz signaal moet derhalve 2,8x 2,2=6,1 volt zijn. Voor een stabile werking eigenlijk nog wat meer.

Om de schakeling goed te laten werken, kun je nog onderzoeken of het signaal uit de decoder nog klopt en eventueel te vergroten is, enerzijds door deze optimaal af te regelen en ook door controle of elco C207, die mede de versterking bepaalt van TS2 niet capaciteitsloos geworden is. Het is nog mogelijk de versterking aan te passen door R231 te wijzigen van 68 Ohm naar bijv 47 of 39 Ohm.

Wie kan eens meten aan de uitgang van de decoder naar het schakelprintje bij een goed werkende ontvanger?

Soundman2

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 08-11-2014, 16:41 (3449 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman,

Bij mijn B6X43 a staat er bij goede stereo ontvangst 10Vtt op de ingang van de schakelprint.
Het lampje is een 7121D.

Met vriendelijke groet,

Henk

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door soundman2 @, Wouw, 08-11-2014, 18:44 (3449 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hallo Soundman,

Bij mijn B6X43 a staat er bij goede stereo ontvangst 10Vtt op de ingang van de schakelprint.
Het lampje is een 7121D.

Met vriendelijke groet,

Henk

Dan komen mijn metingen aardig overeen met de werkelijkheid. De top-top spanning is bij TS is dus kennelijk te klein.

Soundman2

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2014, 22:59 (3449 dagen geleden) @ soundman2

Filters moeten ook echt goed staan,
De bedoeling is dat strak die Pilot 19kHz er uit gefilterd wordt.
Dat is ook maar een naaldje.

Tevens is er filtering zodat niet bij iedere 19kHz welke in het signaal voor kan komen
de boel aanspreekt.

Gelukkig heb ik een Philips PM6455 Stereocoder en kan daarmee de boel altijd strak krijgen.

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-11-2014, 00:23 (3446 dagen geleden) @ Maurice

Filters moeten ook echt goed staan,
De bedoeling is dat strak die Pilot 19kHz er uit gefilterd wordt.
Dat is ook maar een naaldje.

Tevens is er filtering zodat niet bij iedere 19kHz welke in het signaal voor kan komen
de boel aanspreekt.

Gelukkig heb ik een Philips PM6455 Stereocoder en kan daarmee de boel altijd strak krijgen.

Je moet in ieder geval niet zomaar naar het maximum 19kHz regelen, zeker bij de eerste kringen. Opdat de decoder ideaal L/R zou scheiden moet het filter er een fractie naast staan. Dit om de looptijdverschillen tussen verschil-signaal en 38kHz haksignaal te compenseren en de schakeldioden op het ideale moment te laten schakelen. Het kerntje met enkele graden verdraaien (naar de goeie kant)kan een wereld van verschil maken in de prestaties van de decoder.

groeten

Kris

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door soundman2 @, Wouw, 10-11-2014, 10:03 (3448 dagen geleden) @ soundman2


Om de schakeling goed te laten werken, kun je nog onderzoeken of het signaal uit de decoder nog klopt en eventueel te vergroten is, enerzijds door deze optimaal af te regelen en ook door controle of elco C207, die mede de versterking bepaalt van TS2 niet capaciteitsloos geworden is. Het is nog mogelijk de versterking aan te passen door R231 te wijzigen van 68 Ohm naar bijv 47 of 39 Ohm.

Wie kan eens meten aan de uitgang van de decoder naar het schakelprintje bij een goed werkende ontvanger?

Soundman2

Ook C204 is een onderzoekje waard. Die transistorschakeling versterkt het 19KHz signaal, voor de frequentieverdubbeling.

Soundman2

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 11-11-2014, 22:46 (3446 dagen geleden) @ soundman2

Eind vorige week kreeg ik ook een paar lampjes in handen (geen 7121D) en heb dezelfde metingen gedaan met vergelijkbare resultaten. Helaas is niet gebleken wat nu de bijzondere eigenschappen van de 7121D zijn maar je kunt niet alles hebben. Wat wel gebleken is, is dat deze schakeling een voldoende hoog ingangssignaal nodig heeft. Als dat niet het geval is, heeft verder knoeien aan dit printje geen zin maar moet je de 19kHz en 38kHz kringen nakijken.

Wat wel opvalt is dat een lampje dat meer stroom trekt een hoger ingangssignaal nodig heeft. Dat heeft vermoedelijk te maken met de dimensionering van deze schakeling. Bij een Schmitt-trigger schakeling als deze worden de transistors meestal in verzadiging gestuurd. Dat is hier niet het geval. Als TS4 half open (of half dicht) staat zal hij TS6 ook niet voldoende hard aansturen en zal het lampje zwak branden.

Wat ik ook nog niet heb bekeken is de invloed van de rimpel op de voeding. Als je daar 50mA voor het lampje uit trekt heb je al snel een rimpel van een paar volt en die wordt nog groter bij een hongeriger lampje.

Nu behalve de originele lampjes ook de transistors zeldzaam dreigen te worden heb ik alvast een voorschotje genomen en de schakeling met Si-transistors uitgewerkt. Inmiddels zijn er toch weer bronnen voor die oude transistors gevonden en heb ik het werk aan deze - nog niet geteste - schakeling op een laag pitje gezet.

petrus bitbyter

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-11-2014, 00:16 (3446 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Het probleem is niet het lampje op zich, maar de voeding.

De decoder zelf verbruikt maar enige mA,een origineel lampje iets minder dan 50mA. Een 100mA verdubbelt het verbruik van de decoder. de voeding is daar niet in iedere radio even gelukkig mee.

groeten

Kris

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-11-2014, 00:35 (3449 dagen geleden) @ soundman2

Heb ook even de test gedaan op een echte decoder.
Zo uit een toestel gehaald, niets aan gedaan.

Voeding strak;
pen 6 Decoder : 17,5V
pen 1 FlipFlop: -7,8V

Op pen 2 gemeten flipflop printje
6Vtt - aan
4Vtt - uit

Gemeten op C301 (achter de diode GR9 gelijkrichter)
-2,4V -aan
-1,5V -uit

Loper potmeter = Basis TS4 -> -1,95V -Aan

Getest met zowel 6V, 0,05A als met een 6V 0,1A lamp
maakt het geen snars uit de omschakelpunten.

[image]

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door soundman2 @, Wouw, 09-11-2014, 09:13 (3449 dagen geleden) @ Maurice

Heb ook even de test gedaan op een echte decoder.

Getest met zowel 6V, 0,05A als met een 6V 0,1A lamp
maakt het geen snars uit de omschakelpunten.

Aan de buitenkant meet je niet zo veel verschillen. Als je in de schakeling meet, dan is op het punt waar het lampje goed brandt een fiks verschil van de collectorspanning van TS 4. Met de 7121D is die veel lager, doordat het lampje veel gemakkelijker aangaat. Je zit dan nog te meten in de knik van de transistorkarakteristiek.
Soundman2

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-11-2014, 10:31 (3449 dagen geleden) @ soundman2

Bedoelde ook de omschakelpunten vanuit de decoder naar Flipflop printje
Dat was in die draad ook gemeten.
En de belasting had geen invloed op het omschakelpunt bij mij.
50mA of 100mA.
En ook hier geldt, 4Vtt is te weinig.

Zal nog eens meten op de torren zelf met verschillende lampjes.

Nog eens: stereo indicatie B5X44a etc

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-11-2014, 12:14 (3445 dagen geleden) @ Maurice

Houdt er ook rekening mee dat in de meeste radio's, de voeding direct, via een serieweerstand, uit de hoogspanning komt. Als er dan meer stroom gaat lopen (door een verkeerd lampje), zal de voedingsspanning dalen. Met een "gewone" voeding, kun je dit effect niet simuleren.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

powered by my little forum